Vil forsvare Norges ære i Cannes:
– Ikke lett å være ung i bransjen
Etter to døgn med høyt tempo og korte netter har Kristine Solli og Marcus Punsvik fra Sparebank 1 Nord-Norge levert sitt bidrag i Marketers-kategorien under Young Lions. Nå er det endelig tid for en pust i bakken.
(CANNES): – Vi fikk briefen på mandag og skulle presentere allerede på onsdag. Det har vært veldig hektisk, så vi har egentlig ikke rukket å nyte Cannes ennå. I dag har vi endelig fri, sier Kristine Solli til KOM24.
– Vi fikk til og med sove litt lenger i dag, og det var helt nødvendig etter noen søvnløse netter. Men det har vært utrolig gøy å jobbe med markedsføring i en så stor konkurranse. Vi har jobbet i ett, og vi har faktisk så å si ikke kranglet, smiler Marcus Punsvik.
Fra Svalbard til Cannes
Tidligere i år vant de den norske Young Lions-konkurransen med en løsning for Visit Svalbard, der oppgaven var å få folk til å bli lengre på øya. Juryen lot seg imponere av et konsept som trigget følelser og atferdsendring, og bygget opp under Svalbard som reisemål.
– I Norge fikk vi 72 timer til å lage et ordentlig godt konsept og se hvordan vi jobber som et team. I Cannes får vi enda kortere tid på oss, sa Solli til KOM24 da de vant.
I Cannes har de jobbet med en helt ny utfordring. Briefen kom fra Braille Institute, en amerikansk organisasjon som jobber for blinde og svaksynte.
Oppgaven var å utvikle en markedsstrategi som kunne hjelpe flere til et bedre liv, samtidig som løsningen skulle knyttes til Sparebank 1.
– Først syntes vi det var ganske krevende. Vi visste ikke helt hvordan vi skulle koble det til banken. Men så tenkte vi: Alle trenger en bank, også blinde og svaksynte. Etter hvert fant vi en god løsning, sier Solli.
Resultatet ble kampanjen Enjoy the view, rettet mot personer som ennå ikke har mistet synet helt, og som kanskje ikke er i kontakt med institusjonen.
– Vi ønsket å vise hvordan ulike landemerker og omgivelser oppleves med nedsatt syn, blant annet gjennom billboards og medieflater. Samtidig knyttet vi det opp til tjenester som Apple Pay og rådgivning, slik at banken kan være en bro og hjelpe tidlig i prosessen, sier Punsvik.
Får sterk konkurranse
I år konkurrerer 19 lag fra hele verden i Marketers-kategorien. Å representere Norge og Sparebank 1 i Cannes beskriver duoen som en stor mulighet.
– Det gikk veldig fort, og plutselig var vi her. Selvfølgelig har vi lyst til å vinne, det gir også deltakerpass til neste år. Og det er utrolig deilig å få en uke hvor vi kan jobbe kreativt uten alle begrensningene man vanligvis har i bank og finans, sier Punsvik.
De har også latt seg inspirere av prisutdelingene.
– Det er inspirerende å se reklamefilmene som vinner gull. Mange av dem handler om å gjøre noe positivt og skape følelser. Det tar vi med oss hjem, sier Solli.
Punsvik trekker også fram viktigheten av sterke, langsiktige kampanjer.
– Vi så flere eksempler på at kampanjer som varer over tid har større effekt enn de som stadig skifter retning. Litt motstridende mot det mange tror. Ta Coca-Cola og julenissen som eksempel – det funker hvert år, sier han.
– Ikke alltid lett å ta plass som ung
Målet nå er klart.
– En pallplass hadde vært utrolig gøy. Det må være målet, og førsteplass får være drømmen, sier Punsvik.
– Og jeg håper virkelig vi får komme tilbake hit neste år. Da må vi vinne, sier Solli.
For begge betyr det mye å få være med på en slik arena.
– Det er en mulighet til å vise at vi faktisk har den kompetansen vi trodde vi hadde. Vi har hatt gode sesjoner med CAPA og ANFO i forkant, og her nede lærer vi mye av de andre norske lagene også. Det er veldig interessant å høre hvordan byråfolkene tenker, sier Solli.
– Det er ikke alltid så lett å være ung i bransjen. Mange ser etter erfarne folk. Dette gir oss en sjanse til å bygge erfaring. Det er ikke bare å komme inn og ta plass, sier Punsvik.
Til andre unge som vurderer å prøve seg i Young Lions har de ett klart råd:
– Bare meld deg på. Det taper du ingenting på, sier Solli.
– Si ja til ting. Vi fikk invitasjonen tre dager før konkurransen, og var litt usikre. Men det ordner seg. Uansett hva som skjer, må man bare levere, sier Punsvik.
Fredag får de vite om innsatsen holder til en løve.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no