Jan Morten Drange i ANFO sier de er på saken.
Jan Morten Drange i ANFO sier de er på saken.

MENINGER:

ANFO er, kanskje mer enn de fleste, opptatt av personvern

«Vi er på saken! Og vi sier som vi noen ganger har sagt før; Hadde det vært enkelt hadde vi jo bare gjort det med en gang.», skriver Jan Morten Drange i ANFO.

Publisert

Viser til kommentar fra Håkon Rølmann i Vivaldi

Først, og nok en gang, takk for engasjement rundt både ANFO Effekt og ANFO.

Jeg skal ikke dra denne meningsutvekslingen spesielt mye lengre. Jeg tror egentlig ingen av de som har ytret seg i saken er veldig uenig. Gjentar egentlig mest det vi allerede har sagt.

ANFO Effekt er en effektkonkurranse hvor man konkurrerer ut fra tradisjonelle effektparametre.

Det kommer nok ANFO Effekt til å fortsette med. Men samtidig vil vi selvsagt kunne justere og tilpasse fortløpende.

Opptatt av personvern

ANFO er, kanskje mer enn de fleste, opptatt av personvern.

Over tid har ANFO vært en ganske tydelig, og ganske kritisk stemme, overfor globale plattformer som ikke alltid har forholdt seg til gjeldende personvernregime.

Det skal vi fortsette med å være og det gjør vi på forskjellige måter. Bla i dialog med tilsynsmyndigheter, i direktedialog med plattformene, i egne nettverk og på møteplasser som konferanser. Det kan godt hende at vi i en eller annen form kan få inn personvern i en av våre konkurranser. Eller kanskje til og med laget en ny konkurranse?

Andre ville kanskje sagt at ANFO har nok konkurranser? Som sagt så har vi i tillegg til ANFO Effekt både Magnet for Employer Branding og ANFO MarTech Awards. Det er kanskje mest under MarTech at en personvern kategori kunne funnet sin naturlige form?

I ANFO er konkurranser som de nevnte et viktig kompetansehevende instrument. Vi tror på konkurranser og vi tror at deling av kunnskap er et godt grep for å heve bransjens samlede kompetanse.

Vi er i gang med et større løft under arbeidstittel «Effektprosjektet». Dette er et ganske omfattende analysearbeid i ANFO Effekt casebank.

Men det er håp

Det nevnes i innlegget at prisvinnende reklame er 12,5 ganger mer effektiv enn annen reklame. Det kan godt hende det har kommet fram i en enkeltstående «studie» på et eller annet tidspunkt. Det er nok dessverre ikke så enkelt å generalisere ellers. Hva er «prisvinnende», og hva er «effektiv» her i så fall?

Men det er håp. Det er jo ikke usannsynlig at «Effektprosjektet» etter hvert kan fremskaffe denne type «sannheter» fra det norske markedet?

Generelt ser vi i Norge at vinnere blant byråene i ANFO Effekt korrelerer ganske bra med prestasjoner i eksempelvis Gullblyanten.

Vi er på saken! Og vi sier som vi noen ganger har sagt før; Hadde det vært enkelt hadde vi jo bare gjort det med en gang.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS