Anita Fossberg og Rikke Lundtveit kjente ikke hverandre så godt da de startet Kontre Kommunikasjon. Med en felles bransjebakgrunn og interesser har de blitt gode kollegaer og venninner

Anita og Rikke kjente ikke hverandre fra før - en felles bransjebakgrunn ble starten for Kontre Kommunikasjon

- Målet er å være en ekstern markedsavdeling for bedrifter som ikke har sin egen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Da Anita Fossberg flyttet sammen med kjæresten fra Oslo til Kragerø, kjente hun ikke så mange i den nye hjembyen. Hun var også på jakt etter nye utfordringer, som følge av lite arbeid under korona.

Samboeren foreslo at hun burde ta kontakt med samboeren til kompisen hans, Rikke Lundtveit. Det førte til at de slo seg sammen og opprettet Kontre Kommunikasjon.

- Historien vår begynner med at vi begge fant ut at vi jobbet i samme bransje. Vi kom i prat og fant ut vi kunne bruke hverandres ressurser og skaffe enda flere kunder sammen, forteller Fossberg til KOM24.

Fra før har Fossberg en bachelor i Medier og kommunikasjon. I det siste har hun jobbet med webdesign, innholdsproduksjon, foto og grafisk design som frilanser.

Lundtveit er utdannet grafisk designer, og har tidligere jobbet som inhouse designer og som frilanser.

Jungeltelegraf

Oppstarten gikk over all forventning, og Kontrejentene mener de har vært heldige. Begge hadde kontakter fra tidligere prosjekter som de tok med seg inn i bedriften.

- Vi slapp å begynne helt fra start. Kundene våre ble med over til Kontre. Samtidig har fornøyde kunder snakket om oss til andre, som igjen har tatt kontakt. Det har gått via jungeltelegrafen her i Kragerø. Siden vi bor i en liten by, går ryktene raskt, sier Lundtveit.

Strategien deres går i hovedsak ut på å skape faste avtaler med kunder, i tillegg til å ta på seg enkeltoppdrag. De ønsker at bedriften skal brukes som en ekstern markedsavdeling for de små og mellomstore firmaene som ikke har ressurser til egne ansatte for markedsføring.

- Målet vårt er å lage skreddersydde avtaler hvor et firma betaler oss en fast sum i måneden, og vi tar oss av markedsføringen deres. Får vi nok avtaler trenger vi ikke jakte på nye kunder hele tiden. Men vi tenker uansett å markedsføre oss på Facebook og snakke med folk.

Snur spillet

Historien bak navnet handler om damenes strategi for arbeidet de skal utføre.

- Det var flere navneforslag ute og gikk. Først og fremst var vi opptatt av at navnet skulle bety noe. Vi bestemte oss for «Kontre» fordi det betyr å snu spillet, som også er målet vårt. Vi skal hjelpe kundene våre med å snu spillet, og hjelpe dem med å nå sine mål, forteller Fossberg.

For tiden jobber de med flere prosjekter. Blant annet på fast oppdrag for Holte Gård, entreprenører og Kragerø Sportell, hvor de blant annet vedlikeholder nettsider og lager innhold til sosiale medier.

- Vi har fått utelukkende positive tilbakemeldinger. I og med at vi enda er ganske nyoppstartede, har vi fortsatt til gode å få noen negative tilbakemeldinger, kan Fossberg meddele.

- Det har jo vært en grunn til at andre kunder har tatt kontakt med oss, fordi de igjen har pratet med noen av våre kunder som har vært fornøyde, påpeker Lundtveit.

Viktig vennskap

En annen strategi de har lagt er å ha realistiske frister på prosjektene sine for å unngå å levere for sent. De er opptatt av å være på. Får de en mail skal kunden få svar innen kort tid.

- Hvis vi ikke har tid til å se på det akkurat da svarer vi likevel. Kunden skal sitte igjen med få spørsmål og en god følelse, ved å jobbe med oss.

Damene skryter av hverandre, og forteller om et godt samarbeid til tross for at de ikke kjente hverandre fra før.

- Vi bare kastet oss ut i det, og det har gått over all forventning. Det er veldig deilig for oss som har jobbet freelance til nå, og få en kollega, hvert fall for meg som har hatt mye hjemmekontor, meddeler Fossberg.

Som kollegaer og venninner møtes de på Kontres eget kontor, samarbeider og leverer ferdigstilte prosjekter til fornøyde kunder. På nettsiden deres, kontre.no, legger de frem tidligere prosjekt de har jobbet med.

- Vi ser at det er et marked for dette og har troen på framtida til Kontre, sier de seg enig om.

Powered by Labrador CMS