I byrået Zoaring er de åtte ansatte. Alt fra videoprodusenter, reklamefolk, journalister, tekstforfattere og forretningsutviklere.

Slik skal forenklingsekspertene hjelpe kommuner å snakke så folk forstår

– Det handler om å skape et univers der innbyggerne kjenner seg igjen, sier kreativ leder i Zoaring.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi jobber generelt med kunder som trenger hjelp til å forenkle informasjonen de vil ha ut. Det er vår grunnfilosofi. Når man sitter for dypt inne i det selv, er det mange som gjør ting mer komplisert enn det egentlig behøver være. Der er kommuner intet unntak, sier kreativ leder, Anja Marie Falch i byrået Zoaring.

Animasjons- og kommunikasjonsbyrået holder til i Stavanger, og jobber blant annet med å lage tegneserie- og animasjonsfilmer for ulike kunder. Nylig har de satt et ekstra fokus på kommuner, og vil bidra til å skape forståelse rundt kommuneplanen og involvere innbyggerne i kommunale beslutningsprosesser.

– Det handler om å gjøre informasjonen mer tilgjengelig. De fleste innbyggere er ikke klar over innholdet i kommuneplanen dersom de ikke selv oppsøker informasjonen. Det bør derfor være lettere å få informasjon ut, både for kommunens og innbyggernes del.

– Byråkratisk språk

Kreativ leder Anja Marie Falch i Zoaring.

Falch forteller at i løpet av de årene de har holdt på har de jobbet med ulike kommuner, og det er den samme utfordringen går igjen:

– Et byråkratisk språk bestående av ord og uttrykk vanlige folk ikke bruker.

– Det handler om å få frem hva som er viktig for oss innbyggere, og kommunisere ut hvilke tjenester kommunen vil tilby de neste årene. Hvis man selv går inn i planen, og ser uttrykk som «trygge oppvekstmiljø» eller «klima- og miljøvennlig vekst og utvikling» er det noe de fleste ikke klarer sette i sammenheng med egen hverdag, sier hun og legger til:

– Om man gjør språket enklere og mer folkelig, og sammen med en visualisering, blir det lettere å sette kommuneplanene i kontekst. Da vil man se hvordan kommuneplanen kan påvirke oss, og det vil gjøre det lettere for innbyggerne å bidra. For at vi skal engasjere oss og delta må vi forstå hvordan vi kan bidra. Det vi vil gjøre med en film er å gi innbyggerne konkrete idéer til hva det kan være og hva de ulike tingene betyr.

– Sklir gjennom

I byrået er de åtte ansatte, alt fra videoprodusenter, reklamefolk, journalister, tekstforfattere og forretningsutviklere, som i Zoaring kalles for «forneklingseksperter».

Tidligere har de laget en film for Tønsberg kommune, som ønsket å lage en film for å få folk engasjert i kommuneplanen, komme på høringer og medvirke.

– En slik film er med på å sette tankeprosessen i gang hos innbyggerne, sier hun

Hun forteller at ettersom de har holdt på med dette i ni år, har de fått en fast prosess på hvordan de jobber og går frem for å lage en film som vil kunne oppnå ønsket effekt. Hun mener det handler om at de kommer inn med en blikk utenfra, og at det viktigste er å forsøke se ting fra målgruppens perspektiv.

– Måten vi gjør det på er at i oppstartsmøtet ber vi kunden fortelle oss alt de kunne tenke seg å få med i filmen. Da får vi veldig mye informasjon og innhold fra kunden, og så setter vi i gang en forenklingsprosess og forsøker utfordre kunden på å trekke ut det som er aller viktigst å formidle.

De har ikke tro på å snakke overordnet om tema man egentlig bør gi konkrete eksempler på.

– Dersom du snakker overordnet om en tema, kan det gjøre at målgruppen ikke får eierskap til det en prøver å si, og dermed ikke kjenner igjen noe de kanskje bryr seg om eller er opptatt av. Akkurat slik som i politikken, må man trekke frem saker man vet folk bryr seg om for å skape engasjement.

I filmene setter de tekst opp mot tegning. Tegningen skal komplementere det som sies og gjøre det hele mer forståelig.

– Det handler om å skape et univers der innbyggerne kjenner seg igjen i det som vises frem.

Tre runder med storyboard

På Zoarings nettsider opplyses det om at prisen for produksjon av én tegnefilm på opptil tre minutter om kommuneplanen er 89 800 kroner ekskludert merverdiavgift.

– Før man i det hele tatt har begynt og tenke på film har man vi oppstartsmøter der man kartlegger målgruppe og mål. Så kjører vi tre runder med storyboard, lager forslag til manus, utvikler skisser og tegninger. Så skal det frem og tilbake for kvalitetssikring hos kunden, før vi går løs på produksjon, klipping og voiceover.

Totalt sett varer en produksjonsprosess mellom fire til fem uker.

– Det er en omfattende prosess med mange aktører involvert. Man kan så klart gå på nett og finne en leverandør som tilbyr rimeligere filmer, men hos oss kjøper man en tjeneste som sikrer at man får kommunikasjon ut til de man ønsker å treffe. Det er egentlig det vi sier, at som kunde hos oss kjøper du en forenklingsprosess. Det vi skal sikre er at kunden oppnår det de ønsker med filmen. Man kan lage en så fin film man bare vil visuelt sett, men om ikke innholdet treffer vil det ikke ha effekt, avslutter hun

Powered by Labrador CMS