Gjengen i TRY Opt brukte en fredag ettermiddag til å feire sommeren.

Slik er reklamebyråenes sommerfester

«Murder mystery» og curling er bare noe av det byråene finner på med sine ansatte.

Publisert

– Vi har en fantastisk sosialkomité som er svært god på hemmeligheter og overraskelser, så det er mye jeg ikke vet selv. Jeg vet at vi starter med et nydelig måltid på Kullt før vi fortsetter festen på kontoret. Kontorfest er både økonomisk og ekstra hyggelig – det blir som en god gammeldags hjemme-alene-fest.

Det skrev assisterende daglig leder i TRY Opt, Hanne Henriksen, i en e-post til KOM24 da hun var på vei til sommerfesten deres.

– Hvor mange deltar og hvor stort er budsjettet?

– Vi er rundt 100 personer i TRY Opt, så vi blir en god gjeng. På budsjett prioriterer vi å investere i teamet vårt, men går ikke inn på konkrete tall, skriver Henriksen.

Hun mener det er viktig med sommerfest.

– Det er ikke så fryktelig nøye hva vi gjør, men at vi samles, har det gøy sammen og gjør stas på alle de fantastisk gode folka våre som står på for kundene våre hver dag, det er viktig.

Mandagen etterpå avslører hun overraskelsen:

– Vi fikk besøk av Oral B og Pimp Lotion, så det ble intimkonsert og god stemning på kontoret, skriver Henriksen.

TRY Dig hadde White Lotus-tema på sin fest.

I TRY Dig feiret Barbro Hennie Fagerbakk og hennes gjeng med temafest, og denne gangen var det basert på TV-serien White Lotus. Det innebar et «murder mystery», der de ansatte skulle finne ut hvem som hadde drept sjefen.

– Det var omtrent 45 stykker som deltok, og budsjettet var på under 1000 kroner per person, sier Fagerbakk til KOM24.

– Hvorfor mener du det er viktig med sommerfest?

– Folk tilbringer mye tid på jobben, og kulturen internt er utrolig viktig. Det å få en ordentlig avslutning før sommeren som en takk for god innsats, er med på å bygge samholdet.

ANTI på sommerfest.

Sommerfest på festival

Kenneth Pedersen i ANTI skriver at sommerfesten deres de siste tre årene har vært på festivalen Piknik i Parken (PIP). 

– I år tok vi med alle på en runde curling med opplæring fra OL-vinnerne fra Norge før vi hadde et lite opplegg i ANTI Social med mat fra Ahaan. Under PIP sine tre dager har vi åpent kontor med forfriskninger.

Tror du folka i ANTI er like gode i curling som de er til å lage reklame?

– Hvor mange deltar og hvor stort er budsjettet?

– Det som er helt fantastisk hyggelig hos oss er at absolutt alle er alltid med så lenge de ikke skal i bryllup eller er syke. Sånn var det i år også. Vi setter aldri noe budsjett på noen ting – vi lager en plan som vi tenker blir hyggelig og tar det derfra. 

– Har dere noen morsomme tradisjoner eller lignende på sommerfestene?

Ja, en tradisjon som starter å forme seg er at fagavdelingene lager et opplegg og byr på seg selv. Det er veldig gøy. I år var det en master class i hva humor egentlig er.

– Hvorfor er det viktig med sommerfest?

Det aller viktigste et byrå – ethvert selskap har – er kulturen og miljøet. At alle føler seg hjemme og kan være seg selv 100 %.

Høydepunkt

Camilla Kim Kielland, byråleder i Morgenstern, skriver at de har sommerfest kommende fredag og at hun ikke er i festkomiteen.

Fra fjorårets sommerfest i Morgenstern.

– Men sommerfesten er en viktig sosial samling og et årlig høydepunkt, med gjennomgående svært høy oppmøteprosent. Budsjettet er edruelig og skal dekke lokasjon, mat og drikke – det vil si utfylle den moroa vi lager selv, skriver Kielland.

De har ingen spesielle tradisjoner annet enn at de liker å være på steder hvor de får være for seg selv, skriver hun. 

– Av og til har vi et tema, og så blir det vel en tale fra daglig leder – som både ser bakover og fremover. Og så er det jo slik at det som skjer på festen blir på festen, så det er ikke sikkert du hadde fått så mye mer info om vi hadde gjennomført festen. Men at festkomiteen kommer til å levere, det er jeg sikker på!

Pelle Josephson i Anorak skriver at de i år valgte å dra på en reise som alternativ til sommerfesten de ellers bruker å ha. De aller fleste i byrået var med.

– Vi har ingen spesielle tradisjoner, men det er alltid veldig gøy på festene våre. Budsjettet holder jeg for meg selv.

– Sosiale aktiviteter er viktig for kulturen i byrået, og det å bli kjent med hverandre utenfor jobben er en viktig forutsetning for å bygge trygge team som vil og kan gjøre det lille ekstra som kreves for å bli best, skriver Josephson.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS