Amnesty-kampanjen The land of the unfree har sikret organisasjonen og Anorak to nominasjoner i The Webby Awards.
Amnesty-kampanjen The land of the unfree har sikret organisasjonen og Anorak to nominasjoner, noe som resulterte i ett gull, i The Webby Awards.

Anorak stakk av med Webby-gull

Tre norske bidrag gjorde det stort. Til sammen kom det inn over 2,5 millioner stemmer.

Publisert

– Det er et privilegium å få muligheten til å bidra i denne nesten uvirkelige saken som er i ferd med å sette kvinners rettigheter 50 år tilbake i tid. At filmen og kampanjen fra Amnesty har blitt lagt merke til av juryen i Webby er stor stas. Det sier noe om kvalitetsnivået på arbeidet og vi er selvsagt veldig stolte, sa Janne Espevalen, Client Director i Anorak NoA til KOM24 da det ble klart at Anorak hadde sikret seg to nominasjoner til årets Webby Awards.

The Webby Awards er en prisutdeling til teknologi- og internettrelaterte medier. Kåringen omtales ofte som webbens eller internettets Oscar-utdeling, og det ligger stor prestisje i å stikke av med seieren.

Nå er fasiten klar og Anorak sikret seg gull i klassen Advertising, Media & PRSocial Video 2023

Amnestys kampanje Land of the unfree ble lansert sommeren 2022 og har fått nesten fire millioner visninger på TikTok.

Den norske abortkampanjen som er signert Anorak, som har fått med seg artist Emilie Nicolas som har spilt inn en revidert versjon av nasjonalsangen «Star Spangled Banner».

Kampanjen er en reaksjon på nyheten om at «Roe v. Wade», som har sikret amerikanske kvinners rett til abort siden 1976, nylig ble omgjort av USAs høyesterett. Nå som «Roe v. Wade» er veltet, vil det være mulig for stater i USA å fjerne retten til trygg og lovlig abort.

Amnesty svarer med å utfordre en av de grunnleggende sannhetene som amerikanere forteller seg selv om landet sitt: At de er the land of the free.

Kampanjen er utviklet av Anorak, med Nicolina Knapp på regi, og følger fire kvinner og jenter som står overfor konsekvensene av strengere abortlover.

Men Anorak var ikke det eneste norske bidraget som gjorde det sterkt i årets Webby Awards.

Opera Norway AS og Munch museets Solo Oslo kampanje ble såkalt Honoree i henholdsvis Advertising, Media & PRBest Use of Social Media 2023 og VideoDiversity, Equity & Inclusion 2023-klassene.

Det kom inn rundt 14 000 bidrag til årets Webby Awards og det er bare de 20 prosent beste som får en Honoree-utmerkelse.

Powered by Labrador CMS