Foodoras markedsføring gjennom mail fanget Any Josephs oppmerksomhet. Etter hundre dager uten å bestille mat gjennom appen deres, sendte de en mail for å påpeke jubileumet: «Skal vi feire foodora-sølibaten med å bestille?»

Foodoras markedsføring gjennom mail fanget Any Josephs oppmerksomhet. Etter hundre dager uten å bestille mat gjennom appen deres, sendte de en mail for å påpeke jubileumet: «Skal vi feire foodora-sølibaten med å bestille?»

Foodoras e-postmarkedsføring vekker oppmerksomhet: – Noen kan bli fornærmet av dette, men jeg syns det var morsomt

Any Josephs budsjett er ikke stort nok til å kunne bestille mat gjennom Foodora til en hver tid, noe som førte til hundre dager uten bestilling i appen. Da sendte Foodora mail med spørsmål om å bryte sølibaten.

Publisert Sist oppdatert

Da studenten Any Joseph fikk en mail fra Foodora var det noe som fanget oppmerksomheten hennes. Tallet 100, og ord som «sølibat» «feire» og «bestill» gjorde at hun valgte å ta en ekstra titt på mailen.

Joseph studerer digital markedsføring ved Noroff. Gjennom studietiden har hun fått et godt innblikk i markedsføringsstrategier de forskjellige formene som finnes. Hun vet godt at mailen fra Foodora ble sendt for å få henne til å bestille mat.

– Hvis de vil at vi skal respondere på mailen så har de nådd målet sitt. De klarte å fange interessen min, i den grad syns jeg de er gode på å markedsføre seg selv. De bruker ord som man nødvendigvis ikke er i safe-sonen, men det fungerte og det snakker til folk på en kreativ og vittig måte. Jeg syns det var en morsom mail, så jeg svarte på den, forteller Joseph til KOM24.

Slik så mailen Any Joseph fikk fra Foodora. Hun trur andre kunne ha blitt fornærmet, selv syns hun det var en morsom måte å markedsføre bedriften på.
Slik så mailen Any Joseph fikk fra Foodora. Hun trur andre kunne ha blitt fornærmet, selv syns hun det var en morsom måte å markedsføre bedriften på.

Tydelig svar

Svaret hennes lyder som følger:

«Takk for belysningen om at det har over 100 dager siden sist jeg har bestilt hos dere! Dette er dessverre ikke min intensjon og ønske. Jeg har sterkt ønske om å bryte foodora-sølibat for lengst. Men jeg må med sorg og stort rumle i magen prøve å leve et balansert liv, uønsket selvfølgelig. Og takke nei til tilbudet da det ikke strekker til min livsstil og budsjett.»

Takk for belysningen om at det har over 100 dager siden sist jeg har bestilt hos dere!

Any Joseph

Selv om målet til Foodora var å få henne til å bryte en hundre dager lang sølibat, nådde de ikke helt igjennom. Som svaret til Joseph forteller, har hun ikke budsjett nok til å kunne leve av mat gjennom matappen.

– Jeg har jo aldri brydd meg noe særlig om epost-markedsføring før, men det som skjedde var at vi var en gruppe på tre som tenkte å bestille mat, også var vi inne på appen for å se på mat. Da fikk jeg den mailen, som jeg valgte å svare på fordi vi var midt i å bestille mat.

Gjentakelseseffekt

Måten de fremlegger ordene som å «bryte sølibat», «vil du bestille» «Bestill», mener hun er en ledende måte å få henne til å trykk på «bestill»-knappen.

– Det er ingen tvil at de vil at vi skal bestille på appen deres, og at det er det de bruker energi og ressurser på.

Hun legger til at hun syns det var en morsom og kreativ måte å få henne til å bestille på. Markedsføring av denne typen er ikke noe hun sett før, men hun påpeker at hun ikke har brukt å gi slike mailer noe særlig oppmerksomhet.

– Likevel var noe med det runde tallet hundre, og at det var et jubileum. Også måten de skrev teksten på som jeg fant vittig. Noen kan jo bli fornærmet av dette, men jeg syns det var morsomt. Jeg er en person som ikke tar meg selv så høytidelig.

Slik svarer Foodora:

– Vi ønsker å ha en folkelig og humoristisk tone i all kommunikasjonen vår, også på epost, og det er hyggelig å se at det blir lagt merke til. Ut over det har vi ingen kommentar. Det skriver PR & Communications Manager Iselin Fjeld i en mail til KOM24.

Powered by Labrador CMS