– Kommunikasjonsfaget er et praktisk fag og du kan ha en haug med toppkarakterer, men enten kan du kommunisere godt eller så kan du ikke.

Han kom inn som byråets yngste partner noensinne – nå forlater han Apriil og PR-bransjen

Jeg hadde satt meg et mål om å bli partner og føler at det er greit å gå videre nå.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter seks og et halvt år i Apriil, og to og halvt år som partner fikk han rett og slett lyst til å gjøre noe annet.

– Jeg har et ønske om å reise mer i fremtiden. Jeg har en mor fra Sri Lanka og det meste av aktiviteten til Apriil er jo i Bergen og Skandinavia, så det ble naturlig av mange grunner, sier Krishan Totland til KOM24.

Det å bli partner i byrået var lenge et mål for Totland, og årsaken til at reisen fortsetter videre har ingenting å gjøre med forventninger som ikke ble innfridd i partnerskapet.

– Jeg visste hva jeg kom til og jeg visste hva jeg dro fra. Jeg har fortsatt en god relasjon til de ansatte i selskapet i dag, og vi ønsker hverandre vel. Jeg hadde satt meg et mål om å bli partner og føler at det er greit å gå videre nå. Jeg har også hatt et ønske om å gjøre noe annet enn rent kommunikasjonsarbeid og kjenner på et større reisebehov.

– Da ble det et enkelt valg. Det ligger ingen dramatikk eller anger i denne avgjørelsen – bare gode minner.

Gjennomføringskraft

Det begynte med et internship i 2014 i det som den gangen het NOR PR, som vi i dag kjenner som Apriil for Krishan Totland. I 2019 ble han som 27. åring byråets yngste partner noensinne, og i september hoppet han av PR-karusellen og startet opp et eget privat investeringsselskap, i Ceylon Capital AS. Selskapet får eierandeler i oppstarts- og vekstbedrifter og hjelper med forretningsutvikling, salg og synlighet.

– Deler av karrieren min jobbet jeg mot veldig store systemer og da merket jeg at uansett hva man klarte å oppnå, forsvant det litt i det store systemet. De gangene jeg fikk mulighet til å jobbe med små og mellomstore bedrifter var det veldig givende fordi virksomheten betydde alt for dem og daglige avgjørelser påvirker retningen til selskapet.

Dette er en av grunnene til at han har satset med Ceylon Capital.

Den viktigste egenskapen han tar med seg fra Apriil er gjennomføringskraften. Men den hadde han utviklet lenge før han begynte i byrået.

– Som konsulent får du betalt for det du faktisk leverer fremfor tiden du bruker. Da blir man bevisst på gjennomføringskraft. Det er noe man lærer etter en viss fartstid i et byrå, og det er den samme egenskapen jeg brukte da jeg søkte jobb og prøvde å få en fot innenfor byråverden.

En av de enkleste bransjene

Som for de fleste andre krevde det en innsats å lande jobben i Apriil. Han søkte både praksis og sommerjobb flere ganger mens han var student før han fikk en fot innenfor døren.

– Hvis du stanger nok og analyserer hvorfor man ikke lykkes så vil man til slutt knekke koden. De gangene jeg har opplevd avslag har jeg alltid prøvd å forstå hvorfor og jobbet videre for å forbedre meg.

– Opplever du at det er vanskelig å komme seg inn i kommunikasjonsbransjen?

– Absolutt ikke. Det er en av de enkleste bransjene å få en sjanse uten tidligere arbeidserfaring. Du kan til en viss grad vise at du hører hjemme helt på egen hånd, for eksempel ved å være aktiv i sosiale medier.

Selv skrev han et innlegg på en bloggside, og fikk beskjed om var en av årsakene til at han på et senere tidspunkt fikk komme på jobbintervju i Apriil.

– Kommunikasjonsfaget er et praktisk fag og du kan ha en haug med toppkarakterer, men enten kan du kommunisere godt eller så kan du ikke.

Han tipser jobbsøkere å sette av tid til å analysere bedriften utenfra, før du gjør et innsalg.

– Da jeg søkte jobben i NOR PR fikk jeg mange andre jobbtilbud., Årsaken var at jeg analyserte hvordan virksomhetenes omdømme fremstår utad. og delte mine tanker om hvordan de kan bli bedre og hvordan nettopp min kompetanse kunne bidra til dette. Da har du verdens enkleste innsalg.

Nå går han inn i oppstartsbedrifter og vekstbedrifter, hvor få har vært typiske storkjøpere av konsulenttjenester.

– Fokuset mitt er å hjelpe bedrifter med synlighet og lønnsomhet. I tillegg til kommunikasjonsbistand er forretningsutvikling og salg en svært viktig del av den nye jobben. Jeg bruker mest tid i Excel om dagene.

Powered by Labrador CMS