Krishan Totland er en av tre partnere i pr-byrået Apriil PR. Han ble tidenes yngste partner da han fikk tittelen, men mente selv han burde fått den et år tidligere.

Krishan ble tidenes yngste partner i byrået: – Følte jeg burde blitt partner et år tidligere

Han søkte på jobb fire ganger før de sa ja. Takket nei til kjempelønn i oljebransjen for å få jobbe som PR-rådgiver i hjembyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg følte personlig at jeg burde blitt partner ett år tidligere fordi jeg fylte de fleste kunderelaterte og finansielle kriteriene. Men nå som når jeg har blitt litt eldre og visere ser jeg at det handler om mer enn det. Det handler om at du må bruke nok tid på å hjelpe nye medarbeidere, fellesskapet og på å utvikle selskapet.

Det sier Krishan Totland (29) til KOM24. Og dette med navnet hans kommer vi tilbake til senere i saken.

– Overvurderer det med ung og lovende

Han har satt seg ned for en samtale med KOM24 for å snakke om hans rakettkarriere til å bli partner i det som nå heter Apriil PR som 27-åring og hva som er veien videre, for det som firmaet ser på som et kjempetalent. For det er en ting han ikke vil, det er å flyte på merkelappen ung og lovende.

– Jeg synes man gjerne overvurderer det med ung og lovende. Det er bra med talent, men ofte ligger visdom i erfaring som bygges over tid, sier han.

Men det var ikke PR-rådgiver Totland skulle bli. Planen hans var å bli økonomijournalist. Det var ingen tilfeldigheter i hans utdanningsvalg. Han studerte kommunikasjon i Volda og tok i tillegg økonomifag.

– Folk som er gode til å fortelle historier er ofte ikke så god med tall og omvendt. Derfor er det en fin kombinasjon, for jeg er brukbar i begge deler. Og det å bli god i noe handler ofte om uvanlige kombinasjoner, mener han.

Men etterhvert som han leste om PR-bransjen var det noe som våknet inni han. Han sier det trigget han å lese om rådgivingsbransjen og han likte salgs og forretningsmessige biten av det hele.

Etterhvert hadde han bestemt seg. Han skulle bli PR-rådgiver og han prøvde hardt å komme inn i det som da het NOR PR, i dag en del av Apriil.

Men han fikk avslag på avslag.

– Hver gang jeg fikk et avslag bad jeg om argumentasjon, og så prøvde jeg å sjekke av mest mulig av punktene de sa jeg manglet noe på, sier han.

Etterhvert fikk han mast seg til en kopp kaffe med daglig leder Fredrik Hannestad.

– Da var jeg innstilt på at om han først slapp meg inn døren, så skulle jeg få jobb her, sier han.

Mer egoistisk

Og det gjorde han. Det begynte med et internship i 2014, så frilanset han litt for de. Det var da tilbudet om jobb i oljebransjen med høy grunnlønn dukket opp. Men han gikk for tilbudet hos NOR PR med svært lav grunnlønn, slik at selskapet kunne minimere risikoen sin.

– Jeg trodde det var her jeg kunne lære mest. Om jeg gjorde god jobb kunne jeg tjene godt og om jeg ikke kunne det, kunne jeg gjøre noe annet, sier Totland.

Han mener det er her mange nordmenn gjør feil valg.

Detalj fra Apriil sine lokaler i Bergen.

– Folk er opptatt av at de skal tjene godt. Om du er flink blir du belønnet for det. Om du ikke tørr å satse på deg selv, hvorfor skal bedriften gjøre det? Det er et vanvittig sikkerhetsnett i Norge. Det er ingen som sulter i utgangspunktet, sier han.

– Om du som ung i Norge ikke tør å satse, er kanskje ikke risikobaserte yrker noe for deg, mener Totland.

Fra Totland fikk en fot innenfor i 2014, har det bare gått en vei. Rett oppover.

Og i januar 2019 oppnådde han målet sitt, da han ble tidenes yngste partner i firmaet.

– Det er et tegn på at man har lykkes til en viss grad. Og at markedet vil ha deg, sier han.

Likevel mente han altså at han burde blitt partner enda tidligere enn han faktisk ble det.

– Jeg følte jeg fylte en del av de kunderelaterte og finansielle målene. Må nå når jeg har blitt litt eldre og visere ser jeg at det handler om mer enn det. Du må bruke nok tid på å hjelpe nye medarbeidere, fellesskapet og på å utvikle selskapet.

Men det var altså ikke nok for de andre partnerne i selskapet.

– Var du mer egoistisk da?

– Mer enn i dag, svarer han etter en svært lang og stille tenkepause.

Men hva betyr det egentlig å være partner i et pr-byrå? I Apriil, som har tolv rådgivere, ni i Bergen og to, snart tre i Oslo, betyr det at alle har lik grunnlønn. Når du har fakturert tilsvarende den to ganger, slik at alle sosiale utgifter er dekket, får du 51 prosent av det du tjener over det. Er du partner får du og din del av overskuddet. Apriil PR har i dag tre partnere, dermed blir 1/3 av overskuddet delt på de tre.

Totland kaller den første tiden i selskapet for nærmest en gründertilværelse og sier at han fra dag en måtte begynne å tenke salg, hvordan få inn oppdrag og hva som var hans bidrag til selskapet.

Skal øke egen synlighet

Men selv om han lykkes i svært ung alder, er han ikke sikker på om han vil anbefale andre å gjøre den samme reisen like raskt.

– Det krever mye arbeid og så tror jeg det har en slags verdi å sette pris på reisen fram mot det. Jeg hadde det minst like gøy fram mot partnerskapet, sier han.

Spørsmålet nå er hva han skal gjøre på resten av karrièren sin. Han har trolig nærmere 40 år igjen i arbeidslivet. Fram til nå har han hatt aktive dager i Apriil, men etter at han begynte som rådgiver, har han vært utleid til flere selskaper, blant annet Norled, som kommunikasjonssjef. Som en konsekvens av det har da andre overtatt mange av kundene han har hatt til nå.

– Jeg kommer til å øke min egen synlighet. Det er et bevisst valg, sier han.

– Synlighet viktig. Men det var viktig for meg å vente til at jeg hadde nok erfaring til å komme med noe nytt og ikke bare de samme mantraene som andre unge, sier han.

Han har et veldig tydelig råd til andre unge som vil opp og fram.

– Nøkkelen er å fokusere på prosessen og tingene du må gjøre for å nå målene dine. Ikke la deg definere for mye av opp og nedturer, sier han og mener en ikke må la seg definere for mye av resultatene.

Karrièren hans har ikke vart i så veldig mange år enda, men han mener han har lært mye av de topplederne han har jobbet tett med gjennom årene.

– Man lærer av alle mennesker, det de gjør bra og dårlig. Det jeg ser igjen er at menneskelige feil fra toppledere påvirker hele organisasjonskulturen. Alt fra at man ikke er spesielt god på å holde avtaler, ikke møter tidsnok eller ikke leverer ting i tide, sier han.

– Gammeldags å ikke dele kunnskap

Men det stopper ikke der med eksempler på dårlige ledere. De leverer gjerne styrepapir i tide, men svarer ikke den nyansatte på lang tid. Og når først gjør avtaler, er det dårlige avtaler. De delegerer gjerne ikke ting i tide.

– Er det mange dårlige ledere der ute?

– Det er som alle andre grupper mennesker, en god blanding. Av og til handler det om riktig type leder i riktig type organisasjon, mener han.

– Hva er det som kjennetegner en god leder?

– De beste lederne tilpasser sin lederfilosifi til virksomheten de skal inn i, sier han og begynner med noen fotballfloskler, som er blitt så populær blant folk i Apriil etter at de ansatte Branns keeper Håkon Opdal som frilanser i fjor.

– Om du har et sinnsykt offensivt lag og du som trener har en filosofi basert på forsvar, er det en dårlig match, sier han og peker på at det er mange flere prinsipp for god ledelse.

BI-bygget på Møhlenpris i Bergen. Apriil har sine kontorer i fjerde etasje av dette bygget.

– Men det er hvordan du tar det ned på planen i hverdagen som betyr noe, mener han.

Krishan Totland er fra Bergen og har hatt oppveksten sin på Bønes. Med en mor fra Sri Lanka endte han opp med et navn han deler med bare tolv andre nordmenn.

– De ville jeg skulle ha et navn fra Sri Lanka som skulle høre noenlunde norsk ut. Men jeg er glad pappa skar gjennom for jeg har hørt noen av de andre alternativene, sier han og ler.

Nå skal han bruke tiden framover på å dele kunnskapen sin. Ikke bare i media, men og foran styrer og andre forsamlinger.

For deling av kunnskap er et mantra for han nå. Han mener og det er bra for hans egen del, for han mener det ikke er viktig å være synlig for synlighetens skyld.

– Ingenting er bedre enn om du deler kunnskapen og rådene dine. For da må du tilegne deg ny kunnskap slik at du utvikler deg. Den filosofien har jeg alltid hatt, sier han.

– Å holde på kunnskap er bakvendt. Du kan Google deg fram til nesten alt her i verden, men det å løse den praktisk utfordringen foran deg er noe som krever både hodet og hendene, sier han.

I Apriil jobber han blant annet med Trond Albert Skjelbred som har vært i selskapet i 18 år. Han er partner og medeier i selskapet. Han mener innsatsen Totland la ned, gjorde han fortjent til å bli partner.

– Han kom inn som et friskt pust for seks år siden, sier Skjelbred om Totland.

Etter å ha vært rådgiver en tid ble han leid ut til Jens Stoltenbergs månelandingsprosjekt, Teknologisenteret på Mongstad, TCM Mongstad. Der var Totland i to år som kommunikasjonssjef.

Trond Albert Skjelbred er en av tre partnere i Apriil. Han kaller Krishan Totland for et arbeidsjern og at innsatsen hans måtte belønnes med partnerskap, som den yngste i historien til selskapet.

– Krishan er et typisk b-menneske. Han liker å sove om morgenen og kose seg om kvelden. Men den bussen til Mongstad går fra Bystasjonen klokken kvart over seks om morgene, og han må komme seg dit fra Sandviken. Men han var der minst tre ganger i uken, sier Skjelbred.

– Det er en innsats som må belønnes, du tar en for laget, sier han.

Skjelbred kaller Totland for et arbeidsjern.

– Han har hatt oppturer og nedturer som rådgiver, som du alltid har. Han er en likandes kar som sagt at han ønsker leve i konstant frykt. Det får han her. Selv jeg som har jobbet i bransjen 26 år vet ikke hva som skjer om tre uker, sier Skjelbred.

Powered by Labrador CMS