Jannicke Josefsson-Ruud er provosert over svarene fra Finansavisen.

Byråleder provosert over Finansavisens kvinnesvar: – Veldig spesielt

– De mener halve befolkningen ikke er interessante nok for de.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg blir ekstremt provosert.

Det sier Jannicke Josefsson-Ruud, byråleder for Apriil PR Oslo.

Torsdag leste hun KOM24s sak om Cecilie Wehus som hadde lest Finansavisen over tid og savnet kvinnelige kilder i avisen. Hun ble ikke særlig imponert over redaktør Steinar Grinis svar til saken.

Ville ha investeringsråd

– Her har hun meldt seg som abonnent for å få investeringsråd, hun har reagert på noe, gitt et godt råd og så klarer de å svare på den måten. Det synes jeg er veldig spesielt, sier Josefsson-Ruud til KOM24.

Det hele begynte med Cecilie Wehus som ville lære mer om investering og bestemte seg for å kjøpe et abonnement på Finansavisen. Men etter en tid merket hun at det var noe som manglet. Kvinner på forsiden av avisen.

Sammen med sin bror, Dagbladet-journalist Christian Wehus, driver hun Instagramkontoen Wehus design. Der publiserer de egenlagde design. Den ferskeste posten viser hvordan deres drømmeforside hadde sett ut, med masse kvinnelige økonomiske eksperter.

– Dette budskapet må jo ut, så da lagde vi vår drømmeforside. Det er selvsagt litt satt på spissen, men det er så man skjønner budskapet, sa hun til KOM24 på torsdag.

Steinar Grini i Finansavisen svarte at de var enige i at det var for lite kvinner i avisen, men at de hadde ikke saker om kvinner, bare for de er kvinner.

– Spesiell behandling

– For vi skriver de beste sakene. Vi skriver ikke om kvinner bare for de er kvinner, sa han da.

Det provoserte Josefsson-Ruud.

– Jeg leser det på en måte, og det er at han sier at halvparten av befolkningen er ikke er interessante nok i business-sammenheng og at de gidder ikke å finne de beste historiene, sier hun.

Hun sammenligner det med en analogi fra forretningslivet om en kunde som ringer inn og sier de har fulgt med i lengre tid og sier at butikken ikke har produkter og kunder i hennes kategori. Og så svarer butikken takk, men nei takk for vi har de beste kundene alt.

– Det er en spesiell behandling av interessenter som tar kontakt, sier hun.

En fersk undersøkelse viser at i aviser er bare 28 prosent av kildene kvinner. Det er litt bedre på radio med 36 prosent og klart best på fjernsyn med 40 prosent kvinnelige kilder. Tall fra 2018 viser at de var 41 000 flere menn enn kvinner i Norge. Så til tross for at kvinner utgjør litt under halvparten av befolkningen, er de grovt underrepresentert i media.

– Det er en samfunnsutfordring generelt, ikke bare i avisene. Vi utgjør halvparten av Norges befolkning. Det er mange kvinner som leder bedrifter og som burde interessere Finansavisens ansatte, mener hun.

Vil ikke kommentere

– Hvordan skal man løse dette?

– Jeg tror det er såpass enkelt at man ikke leter godt nok etter historier som har med kvinner å gjøre. Jeg opplever at de sier at det er så tøft å komme på framsiden av Finansavisen, så stakkars deg arme kvinne. De skal skrive mer om kvinner, punktum.

– Sier dette noe om avisens kvinnesyn?

– Jeg håper ikke det. Jeg håper de leter like godt etter historier hvor kvinner er like representert. Jeg håper de ikke har kjønn som kriterium når de leter etter saker, sier hun.

KOM24 har vært i kontakt med redaktør i Finansavisen, Steinar Grini, han sier til oss at han ikke ønsker å kommentere utspillet til Jannicke Josefsson-Ruud.

Powered by Labrador CMS