SoMe-profil Kornelia Minsaas mener politikerne må tørre å bygge personlige profiler for å nå de yngste velgerne.

Politikere må bygge merkevaren sin – én like om gangen

Politikere som ikke tør å by på seg selv, har tapt kampen om de unge velgerne lenge før stemmesedlene telles opp, mener SoMe-profil Kornelia Minsaas.

Publisert

Til høsten er det stortingsvalg. Mens partiprogrammene formes og budsjettene spikres, kjemper stadig flere politikere om oppmerksomheten i feeden – én like av gangen.

– Jo mer liking de får, jo bedre er det for partiene. Å bygge personlige profiler har blitt helt avgjørende i en valgkamp, sier Kornelia Minsaas til KOM24.

Høyrebølge i feeden

Hun mener utviklingen har skutt fart de siste årene – og tallene viser det. Ifølge Kantar bruker seks av ti unge sosiale medier som viktigste kilde til politikk. TikTok troner øverst.

– Mange unge stemmer på personer de har tillit til, ikke bare partiprogrammet. Sånn har det alltid vært, men nå er det tydeligere. Sosiale medier gjør alt personlig, sier hun.

En ny Ipsos-måling viser at over 1,2 millioner nordmenn har TikTok-konto, og blant de yngste velgerne er plattformen dominerende.

Hun trekker fram profiler som balanserer dette godt: Simen Velle (FpU), Ola Svenneby (Unge Høyre), Gaute Skjervø (AUF), Gyda Oddekalv (Generasjonspartiet) og Frøya Sjursæther (Grønn Ungdom). De tør å vise mer fra hverdagen – og treffer.

– Simen Velle var en av de første som virkelig provoserte og engasjerte på TikTok. Det satte navnet hans på kartet – ikke alltid positivt, men ga oppmerksomhet. FpU har generelt vært gode på medietrening, sier hun.

Hun mener høyresiden lenge har brukt TikTok strategisk, særlig for å nå unge menn – en gruppe flere målinger viser har beveget seg mot Frp.

– Det handler mye om økonomisk politikk og næringsliv. Det er lett å klippe ned til korte, delbare videoer. Algoritmene forsterker det du engasjerer deg i, sier hun.

Minsaas advarer mot at velgere kan havne i ekkokamre.

– Hvis du engasjerer deg i formuesskatt, får du mer av det – men kanskje ikke med deg hva partiene mener om skole eller eldreomsorg. Det er en svakhet når så mange nå får politikken sin via SoMe, sier hun.

Fra skolevalgsmell til TikTok-dans

@jonasgahrstore En bra dag på jobben med A-laget! #whipit #alaget ♬ original sound - jena

Hun synes også Arbeiderpartiet har gjort en god jobb med å løfte statsministeren på TikTok – selv om det ikke alltid blir like elegant.

– Det er jo kleint når man prøver noe nytt i Norge. Vi liker ikke at noen stikker seg ut. Men det viser at man skjønner at man må være der de unge er, sier hun.

Jonas Gahr Støre er nå den mest fulgte norske politikeren på plattformen. Arbeiderpartiet har vært tydelige på at de vil vinne tilbake de unge velgerne der.

– Arbeiderpartiet gjorde det dårlig blant unge sist, og AUF mistet posisjonen som største ungdomsparti etter skolevalget. Da har man ikke råd til å droppe TikTok, sier hun.

Støre deler alt fra danser og mattrender til politiske budskap, og kommentarfeltene fylles raskt med både ros og kritikk.

– Folk merker når rådgiverne står bak

Minsaas mener mange politikere, særlig de eldre, fortsatt er for polerte – og at velgerne ser det.

– Det er fint å legge seg på et relaterbart nivå. Å vise personlige eksempler fremfor et pugget manus. Da ser folk at politikeren faktisk «walk the talk», sier hun.

Hun peker på at det særlig er hos erfarne politikere man ser at det står kommunikasjonsrådgivere bak.

– Man ser veldig tydelig på eldre politikere at de har rådgivere med seg. De yngre har det sikkert også, men virker mer troverdige. Hos de eldre blir det Facebook-vennlig og polert – mens de unge deler mer live fra hverdagen.

Vil se større mangfold

Minsaas advarer også mot at politikken koker ned til en ren popularitetskonkurranse.

– Sosiale medier viser bare én side av en sak – og én side av en politiker. Det kan bli farlig hvis vi blir digitale fans som glemmer å sjekke partiprogrammet. Til slutt handler valget faktisk om politikk, sier hun.

Hun mener partiene må bygge profiler som speiler befolkningen.

– Mangfold er kjempeviktig. Man må bygge profiler som representerer fellesskapet, ikke bare én type velger. Der har mange partier fortsatt en jobb å gjøre.

Hun har ett råd til både rådgivere og kandidater i valgkampmodus:

– Vær ekte. Folk gjennomskuer manus. Tør å vise hvem du er – og husk at alt du legger ut kan hentes fram igjen. Det er lett å glemme i kampens hete.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS