Arne-Petter Lorentzen er kommunikasjonssjef i Fjellinjen.

Kampanjen ble kritisert. Nå er resultatet klart

Tror «Love Actually»-inspirert kampanje har økt bompenge-kunnskapen i befolkningen.

Publisert Sist oppdatert

Før jul i fjor hadde Fjellinjen en reklamekampanje der de presenterte de offentlige bidragene fra bompengeordningen i Oslo som julegaver til folket.

Kampanjen var inspirert av den populære julefilmen Love Actually, og ble vist på 94 ulike plasseringer på t-banen i Oslo og Bærum.

KOM24 omtalte kampanjen i januar, og skrev da om tidligere FrP-politiker, Lars Petter Solås, som var kritisk til det hele.

– Jeg synes det blir galt. Bompenger er en form for skatt som man ikke kan velge om man vil betale eller ikke. Vi ser ikke at Skatteetaten kjører reklameplakater der de tar ansvar for det de finansierer i samfunnet vårt, og presenterer det som julegaver, sa Solås.

Kommunikasjonssjef i Fjellinjen, Arne-Petter Lorentzen, begrunnet kampanjen med at de ønsker å øke kunnskapen blant folk om hva bompengene går til.

Nå har Fjellinjen, i samarbeid med Norstat, gjennomført to undersøkelser som skal måle effekten av kampanjen og om de har oppnådd nettopp dette.

Tidligere holdningsundersøkelser knyttet til bompenger har vist at de færreste har kjennskap til hvordan bompengene brukes. 

De fleste har trodd at bompengene brukes til veibygging og vedlikehold, og et lite mindretall har svart kollektiv, sykkel og gange, som er det riktige svaret. Derfor har Fjellinjen satt seg som mål å øke kjennskapen om bompenger i befolkningen.

Den første undersøkelsen ble gjennomført før kampanjen. Her svarte 36 prosent at bompengene går til drift og opprustning av kollektivtransport og nye gang- og sykkelveier. 

Etter at kampanjen var ferdig hadde dette økt til 42 prosent. Lorentzen er storfornøyd.

– Vi spurte 300 personer i hver undersøkelse, så totalt ble 600 spurt. En økning på seks prosent i befolkningen om hva bompengene går til, er markant. Det viser at kampanjen har hatt god effekt, noe vi er veldig stolte av, sier han til KOM24.

Lorentzen er opptatt av at de er en upolitisk organisasjon.

– Vår oppgave er ikke å påvirke folks holdninger til bompenger. Vi skal bidra med fakta og ekspertise i ulike samfunnsspørsmål.

– Men noen partier er mer opptatt av bompenger enn andre. Tror du Fjellinjen faktisk oppfattes som uavhengig?

– Ja, jeg tror de fleste oppfatter oss som partinøytrale. Vi snakker ofte med politikere fra både FrP, Arbeiderpartiet, Høyre og Rødt, og gjør ikke noe forskjell på det.

På spørsmål om hvor sikre de kan være på at resultatet kommer av kampanjen, svarer han følgende:

– Vi kan ikke vite det hundre prosent sikkert, men det er såpass mange som er spurt, og det var veldig kort tid mellom undersøkelsene. I tillegg er endringen på seks prosent så stor, så vi er ganske sikre på at det er derfor.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS