– Det vi må vurdere er om reklamen er i strid med likeverdet mellom kjønnene, eksempelvis om det ene kjønns kropp blir utnyttet i reklamen, sier sekssjonssjef Nina Elise Dietzel.

Forbrukertilsynet: – Ikke uten videre forbudt å avbilde lettkledde mennesker i reklame

Men det er ikke greitt å utnytte det enes kjønn i reklamen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag var KOM24 først ute med å skrive om Atlas utvikling som mener de er hacket, da et bilde av en svært lettkledd kvinne plutselig frontet et boligprosjekt de har gående.

På et teppe, foran en seng, kan man se en lettkledd og svært iøyenfallende kvinne sitte der i undertøy. Over henne med lys skrift står det en adresse og en opplysning om at mer informasjon kommer snart og en lenke til de andre boligprosjektene som selskapet Atlas utvikling har.

KOM24 har vært i kontakt med selskapet som er fortvilt over situasjonen og avviser at det er de som står bak bildet og sier at de nå leter etter synderen.

Unge, lettkedde jenter

Men dette med å bruke lettkledde mennesker, og da fortrinnsvis kvinner, er ikke noe uvanlig i Norge.

I 2020 fikk Forbrukertilsynet inn åtte klager som omhandler diskriminering i reklame. De fleste av de var klager på kjønnsdiskriminerende reklame, men det var bare en sak som ble tatt opp til behandling, det gjaldt markedsføring av iskrem. Da var det snakk om unge, lettkledde jenter som holdt vaffelis i hånden. Det aktuelle selskapet fikk da et orienteringsbrev om kjønnsdiskriminerende reklame og varsel om at om det skjer igjen kan Forbrukertilsynet legge ned forbud mot reklamen og gi en tvangsmulkt.

Også boligbransjen har hatt flere stunt med lettkledde mennesker oppgjennom årene. I 2002 ble Obos felt etter at de hadde en annonse som viste en brystfager kvinne med dyp utringning og bar mage, og hadde overskriften «Attraktiv og velholdt, med bl.a. nye balkonger og enkel adkomst.»

I 2017 mottok Forbrukertilsynet klager mot Privatmegleren som hadde en anonnse med en kvinne som lå på en seng og hvor en så brystpartiet, ikke ansiktet og tekste «Full oversikt der du er.». Der valgte Privatmegleren å trekke annonsekampanjen. Det samme selskapet hadde i 2012 en anonnse med en naken kvinne om prydet både boblebad og dusjkabinett. De kalte det da for en teknisk glipp.

I Forbrukertilsynet sier de at det ikke uten videre er ulovlig å ha lettkledde mennesker i annonsene.

Forskjell på undertøy og iskrem

– Det vi må vurdere er om reklamen er i strid med likeverdet mellom kjønnene, eksempelvis om det ene kjønns kropp blir utnyttet i reklamen. I en sånn vurdering må vi og vurdere om avbildningen har relevans for produktet. En ting er undertøy en annen ting er salg av iskrem, sier sekssjonssjef Nina Elise Dietzel, til KOM24.

Hun sier det handler om produktrelevans.

Dietzel sier at de normalt sett reagerer med et brev der de tar opp saken, konkluderer med lovbrudd og forventer at det ikke skjer igjen.

De kan komme med strengere reaksjoner om det gjentar seg.

– Men vi ser at sakene ofte løser seg ved å ta de opp og ha dialog, sier hun.

Men det er ikke alltid det skjer. I 2015 måtte Tribunemannen ut med 100 000 kroner i tvangsmulkt etter at de på nettsidene sine hadde bilde av en kvinne avbildet bakfra med et forførende blikk iført en hotpants, kort magetopp, støvletter og en fotball mellom bena. På høyre side av bildet står det: «For all kind of events…and sports», «demonterbare tribuner for utleie og salg» og «Tribunemannen har nå levert over 100 000 tribuneseter! -så sitter du trygt». Under teksten var det bilder av to ulike tribuner.

Her mente Forbrukertilsynet at kravet til produktrelevans ikke var oppfylt.

Powered by Labrador CMS