Kommunikasjonsrådgiver Marion K. Gustavsen i organisasjonen Av-og-til
Kommunikasjonsrådgiver Marion K. Gustavsen i organisasjonen Av-og-til

Sommerpraten:

Marion har hatt det trygt på hjemmekontoret: – Jeg gleder meg til å gjøre noen gode, gammeldagse flauser

Kommunikasjonsrådgiver Marion i Av-og-til deler noen sommerplaner, podkasttips og råd for å lykkes i bransjen.

Publisert

I dag er det kommunikasjonsrådgiver Marion K. Gustavsen i organisasjonen Av-og-til som svarer i spalten.

– Hva gjør du i sommer?

– I sommer jobber jeg stort sett, men jeg sitter mye med PC-en på balkongen for å nyte skikkelig Oslo-sol samtidig. På fritiden er det bading, soling og by-sykling som blir prioritert. Jeg har en liste med restauranter og andre spennende steder som jeg vil besøke i Oslo. Nå som det endelig har åpnet igjen, så det blir å checke av noen av punktene på listen også. I tillegg har jeg en uke ferie i slutten av august, og da går turen til øya Myken i Nordland, hvor det blir zen-stemning på Myken fyr sammen med kjæresten min.

– Hvilken låt gir deg mest sommerfølelse?

– Jeg kommer ikke unna uten å nevne «Vil du bli med?». Sangen er skrevet av Janove Ottesen og fremført av Arthur Berning til vår årlige Klar for sjøen-kampanje. Den er så fengende og morsom! Min absolutt favorittsang om sommeren må nok likevel bli Lana Del Reys «Summertime Sadness». Når jeg hører på den, drømmer jeg meg tilbake til Øyafestivalen i 2017, og gråter en liten skvett fordi hun ikke sang den der. Håper på at det snart skjer noen festivaler igjen!

– Hvordan oppsummerer du 2021 i kommunikasjonsbransjen så langt?

– Med to ord; Clubhouse og corona.

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

– Jeg har omsider fått øynene opp for podkasten «Tut og mediekjør», og synes at både Eva Sannum og Svein Tore Bergestuen (og Kristian, men han har jo sluttet nå) har gode refleksjoner og tar opp spennende saker i podkasten. Der er det masse å lære, og gøy bransjeprat å følge med på.

– Hva er årets flause til nå?

– Jeg synes ikke det har vært så mange flauser hittil i år, men det var jo litt flaut at utspillet fra Molde-ordføreren om Oslosmitten var rigget fra Statsministerens kontor.

– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

– Her må jeg være skikkelig kjedelig å si at jeg ikke har opplevd noen store flauser enda. Som relativt nyansatt (og nyutdannet) som stort sett har sittet på hjemmekontor et år, er det ikke tilrettelagt for større flauser enn å sende en e-post feil, komme for sent inn i et teamsmøte eller å glemme å mute. Må faktisk si at jeg gleder meg til å gjøre noen gode, gammeldagse flauser.

– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Ta i bruk kompetansen du finner hos folka du har rundt deg. Spør om de kan vise deg eller lære deg det du ikke kan eller har mye erfaring med fra før. Tenk på det du ikke kan som en mulighet til å lære deg noe nytt.

– Del også av egen kunnskap. Jeg opplever hvert fall at man lærer mye av å jobbe sammen med andre. Det er lett å bli sittende bak egen skjerm, men i vår bransje er det viktig å snakke sammen for å få best mulig resultat.

– I tillegg er det viktig med trening. Vil du bli bedre på å skrive, skriv, bedre på å snakke med journalister, snakk med journalister, bedre på digital markedsføring, bruk verktøyene som finnes og test det masse. Ta på deg varierte oppgaver og gjør ditt beste!

Powered by Labrador CMS