Kampanjefilmen kjøres ut på forskjellige plattformer, blant annet TikTok.
Kampanjefilmen kjøres ut på forskjellige plattformer, blant annet TikTok.

Tar bildet av skrittet og sender til mamma og pappa – slik når de unge på TikTok

«Noen selfies er dyrere enn andre» skal vise unge at man ikke skal bruke telefon mens man kjører.

Publisert

Nylig lanserte Ung i trafikken sin seneste kampanjefilm «Noen selfies er dyrere enn andre», produsert av Avia. Liv Marie Bendheim fra Ung i Trafikken, forteller i en pressemelding at å tilpasse kampanjene til sosiale medier er det viktigste grepet.

– Gjennomgående i prosessen med kampanjefilmen med Avia, var tilpasningen til sosiale medier kanskje det viktigste elementet. Vi ville ha noe ungdommelig, lettbeint og morsomt, med andre ord; noe som er i takt med TikTok-formatet.

Satt fart

Ung i trafikken, Norges eneste trafikksikkerhetsorganisasjon for ungdom, innretter seg spesielt mot aldersgruppen 16-26. Med hver sin hånd på rattet, har Liv Marie Bendheim og Lea Cristine Tvervåg satt fart på @ungitrafikken gjennom TikTok, for å belyse viktigheten av oppmerksomhet på norske veier.

– Kampanjevideoene må også passe tilpasses media og landingssidene som vi veileder folk inn på for å få mer informasjon. Til tross for lek og moro på TikTok, ser vi allikevel at mange bruker tid på landingssiden vår. Slik håper vi å nå igjennom til ungdom, så de får øynene opp for hvor farlig uoppmerksomhet bak rattet faktisk er.

I kampanjefilmen møter vi Leo, en ungdom som kjører bil i en tunell. Når han skal til å ta bilde av underlivet sitt, lyser skjermen opp og man får inntrykket av at Leo er blitt tatt i fotoboks. Han spør så Siri-funksjonen på mobilen om disse bildene blir sendt til mamma og pappa. Siri svarer så med sende bilde av Leos underliv til mamma og pappa.

200.000

Kampanjefilmen har i skrivende stund nærmere 200.000 visninger på TikTok på drøye ti dager, dette gjennom organisk spredning. I tillegg til kampanjefilmen, har korte filmsnutter blitt spredd på TikTok og nådd nærmere 750.000 seere gjennom betalt eksponering, med influenserne Dennis Siva og David Mokel foran kameraet.

– David Mokel er stor på TikTok, så han ble et naturlig valg. I tillegg ble underholdningsverdien i Davids swiping på tinder bak rattet på glattbane, i kombinasjon med Siva sine engstelige utrop fra baksetet, noe for seg selv.

Bak suksessen ligger en viktig kombinasjon av betalt eksponering og såkalt organisk voksende TikToks, altså TikToks som spres vanlig gjennom plattformens egne algoritmer.

– For å nå igjennom tåka på sosiale medier må man produsere det innholdet brukerne selv ønsker å se. Folk henger ikke på TikTok for å se reklame, de vil jo se TikToks, da er det vår jobb å gi de det, avslutter Tvervåg.

Powered by Labrador CMS