Bas Kommunikasjon sitt oppdrag handlet ikke bare om å øke salg av Eika Smålån, men også om å skape et konsept som skiller seg ut i mengden og med Eika som avsender. Samtidig har de hatt fokus på å skape en gjenkjennelseseffekt og rød tråd.

Kampanjen er basert på kundens «hvilepuls» når de får hjelpen de trenger

Administrerende direktør i Bas kommunikasjon ser tilbake på et godt driftsår i 2020, og ser positivt på fremtiden med en nyprodusert kampanje for Eika.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Bas kommunikasjonsbyrå holder til i Oslo, og jobber daglig med å skape kreative løsninger. Blant annet ble de valgt ut som totalbyrå, da Eika hadde en byråpitch med flere kandidater i fjor. Byrået ble opprettet 1992 med to ansatte, og har nå vokst til 63 ansatte.

Med administrerende direktør Arild Horsberg i spissen hjelper de kunder med alt fra analyse, innsikt og digital markedsføring. Nylig produsert de en kampanje for å promotere Eika Smålån i sosiale medier og på skjermer Eikas 65 lokalbanker.

– I snart ett år har Bas Kommunikasjon vært fast byrå for Eika - alt fra kundereiser til filmer. For oss er banken en stor og spennende kunde, forteller Horsberg til KOM24.

«Hvilepuls»

Personlig rådgivning og lokal forankring er sentralt i Eika-kjedens merkevare. Bas så på dette som et unikt fortrinn sammenlignet med mange andre aktører som selger kreditt- og forbrukslån, fordi det skaper trygghet hos kunden og banken/rådgiveren fremstår som den gode hjelperen.

– Og hva får man når man har orden i økonomien? Jo, hvilepuls. «For det er i livet ellers man skal ha høy puls».

Bas var opptatt av at kampanjen skulle være ekte, autentisk og jordnært. Horsberg forteller at Eika ikke bare er for Oslo, men hele Norges bank. Et viktig utgangspunkt for reklamen.

I kampanjen brukte Bas analyseverktøyet NeedScope for å segmentere markedet etter funksjonelle og emosjonelle behov, samtidig for å beskrive Eikas posisjon i markedet. Verktøyet ble brukt aktivt både i utarbeidelsen av konseptet «Hvilepuls», men også i uttakene.

– Alle uttakene skulle utstråle varme og positivitet, til tross for at temaet kan være vanskelig for mange. Dette var en effektiv kampanje: CTR (Click Through Rate) på kampanjen var 50 prosent høyere enn gjennomsnittet og CPC (Cost Per Click): 38 prosent lavere enn gjennomsnittet.

Voksende stab

Administrerende direktør er glad for å kunne fortelle at de har vokst gjennom pandemien, og at det er flere ansatte nå enn det de hadde for ett år siden.

I tillegg til flere spennende planer, har de også mellom seks til åtte newbies-pitcher på gang.

– I 2020 hadde vi et positivt driftsresultat. Både jeg som administrerende direktør og styret er godt fornøyd med utviklingen i 2020, og for starten i 2021. Vi har et betydelig positivt driftsresultat, sier han og legger til:

– Vi har klart å snu det som så veldig dramatisk ut i fjor, til noe positivt. Siden pandemien startet, har vi ansatt sju stykker. Vi ser optimistisk på framtiden.

Powered by Labrador CMS