Berre kommunikasjon består nå av 16 mennesker - her er noen av dem.

Har utviklet seg til et fullservice byrå: – De fleste går andre veien

Det som startet som et produksjonsselskap er nå blitt et fullservice kommunikasjonsbyrå.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Berre kommunikasjon er opprinnelig et produksjonsselskap som har produsert film og foto, til å etterhvert også gå inn i rådgivning og strategiarbeid.

Berre kommunikasjon jobber i dag hovedsaklig med tre ting: strategisk rådgivning, konsept og idéutvikling og selve produksjonen av foto, film, eventer og kampanjer.

– De fleste går andre veien

I 1996 etablerte Lasse Berre sitt eget selskap. Nå teller det trondheimsbaserte byrået Berre kommunikasjon 16 hoder, og snart blir de tyve ansatte.

– Bransjen har vært i en voldsom utvikling. Vi har vært med i snart 25 år og har sett en betydelig endring i hvordan man jobber. Vårt byrå er nok skrudd sammen ganske annerledes enn mange av våre konkurrenter, hvor mange nå selv tar hånd om ulike produksjoner i større grad en tidligere. Vi er opprinnelig et produksjonsselskap som har produsert film, foto og design, til å etterhvert også gå inn i rådgivning og strategiarbeid.

– De fleste går andre veien, og det er kanskje en litt lenger reise, mener han.

Daglig leder Berre, som opprinnelig er utdannet fotograf og har jobbet flere år i California, forteller at overgangen fra fotograf til rådgiver har vært glidende.

– Vi har alltid vært avhengige av en dyp forståelse av kundens mål, f.eks. når en kunde har ønsket seg et spesifikt bilde. Det første spørsmålet har alltid vært «hvorfor skal du ha disse bildene?», så er det ikke alltid kundens egentlige mål har vært i samsvar med bildet de bestilte. Da har vi sammen kommet frem til bedre løsninger.

Opp gjennom årene har blitt mindre og mindre byråarbeid og mer og mer direkte kontakt med kunder.

– På et tidspunkt valgte vi å satse på å ta hånd om hele verdikjeden. Jeg tror vi har ligget frempå når det gjelder måten å tenke på. Samtidig har det vært en naturlig utvikling - det har bare blitt sånn, sier han og legger til:

Daglig leder Lars Berre har snart ledet sitt eget byrå i 25 år.

– Fordi vi sitter i Trondheim, som har et mindre marked enn Oslo, har det også vært et mindre utvalg av de spesialiserte leverandørene. Det er nok også en av grunnene til at det ble mer naturlig å omfavne hele verdikjeden, sier han.

– Tilsynelatende noe av det kjedeligste

Berre forteller at han trives stort i kommunikasjonsbransjen.

– Det skjer noe gøy hele tiden, og vi møter mange fantastiske mennesker. I tillegg er det fint å ha en trygg og god arbeidsplass. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag, sier han.

Han trekker frem da byrået jobbet med fylkessammenslåingen som et høydepunkt.

– Det er tilsynelatende noe av det kjedeligste du kan tenke deg - det å slå sammen to forvaltningsnivåer til en større enhet - men å ta tak i det og snu det om til noe engasjerende og emosjonelt, og så ende opp med noe som tar helt av, er kjempespennende.

Han refererer til den virale «Trøndersangen» som de laget på oppdrag fra Trøndelag Fylkeskommune.

«Trøndersangen» skapte mye oppmerksomhet tilbake i 2018.

– Nøkkelen til alt

Berre har vært i bransjen lenge, og i løpet av disse årene har han skaffet seg noen erfaringer til hva som lønner seg når man skal lykkes med kommunikasjonsarbeidet.

– Det viktigste er å alltid å forstå hvorfor man skal gjøre noe. Det er lett å tenke at det hadde vært gøy å lage en kampanje, men man må spørre seg selv hva det egentlig er man trenger. Det slurves ofte der, noe som gjør at man gjennomfører tiltak basert på en artig idé mer enn en god idé.

– Det å ha grunnleggende forståelse av hvorfor man gjør noe og det å ha en dyp forståelse av målsettinger - er nøkkelen til alt, avslutter han.

I 2019 omsatte Berre kommunikasjon for 16,5 millioner kroner, med en byråinntekt på 11,8 millioner kroner. Fjorårets resultat før skatt endte opp på 643 592 kroner.

Powered by Labrador CMS