Har etablert Makta bar: Drømmer om å lage den nye Tostrupkjelleren i Oslo
Inviterer konkurrentene til å slenge seg med.
– En søndag i høst våknet jeg og så NRK serien Makta med Kathrine Thorborg Johansen som «Gro» og det slo meg at vi mangler «Makta bar» i Oslo.
Det sier Bjørn Richard Johansen, strategisk rådgiver i Geelmuyden Kiese og rådgiver for styret i Paritees virksomhet i Norge, Sverige, Danmark, UK og USA, til KOM24.
Det er Trekanten, Tullinsamarbeidet og Geelmuyden Kiese som står bak initiativet, men det er Johansen som er hjernen bak det hele.
Makta bar
– Jeg husker Tostrupkjelleren og Ryktebørsen hvor jeg ofte var innom når jeg jobbet i Høyre og Unge Høyres Landsforbund. Her møtte vi media, politikk, næringslivsledere, toppene i organisasjonslivet, regjeringensmedlemer og stortingspolitikere og alle som var interesserte i utviklingen av samfunnet. Jeg har savnet et slikt sted, men tilpasset vår tidsalder. Med krig i Europa er møteplasser med fokus på det frie ord viktigere enn noen gang, sier han.
Tanken deres er at hver onsdag skal Trekanten være en samlingsplass, det kommer ikke til å være arrangementer hver uke, men denne onsdagen var det NHO-direktør Ole Erik Almlid og LO-leder Peggy Hessen Følsvik som var på scenen, dagen etter NHOs årskonferanse.
Fredrik Græsvik var og på scenen og ble intervjuet av sin tidligere kollega Mah-Rukh Ali.
GK-sjef Severin Roald mener bransjen har savnet en slik møteplass.
Inviterer konkurrentene inn
– Jeg tror det finnes veldig mange formelle konferanser og seminar, men det jeg tror Oslo trenger er en mer uformell møteplass der man diskuterer samfunnsspørsmål, sier han.
Roald peker på det at GK er et samfunnsbyrå og sier at de tror at det å skape en arena for samfunnsdebatt er bra for både Oslo og Norge.
Denne onsdagen var det rundt 200 mennesker som hadde tatt turen innom og det var folk fra kommunikasjonsbransjen, media og politikken til stede.
Severin Roald sier det for dem er om å gjøre at det hele skal være uformelt, løst og ledig og at det er opp til dem som vil å dra i gang arrangementer. Også konkurrentene deres.
– Konkurrenter er hjertelig velkomne til å delta. Absolutt.
– Hvorfor det?
– Dette er ikke en GK-arena, det er en arena for samfunnsdebatt og vi vil lage en mer uformell arena for debatt og diskusjon. Om du er et forlag, Kommunikasjonsforeningen eller en konkurrent av GK eller annen virksomhet, er du hjertelig velkommen til å ta denne typen av initiativ, sier han.