Administerende direktør Espen Karlsen i Jernia kommer med forslag til årets julegaver..
Administerende direktør Espen Karlsen i Jernia kommer med forslag til årets julegaver..

«Trenger onkel enda en stekepanne?», spør Jernia

– Jeg mener at vi som ledere må mene noe og ta ansvar, sier administerende direktør Espen Karlsen.

Publisert Sist oppdatert

«Trenger onkel enda en stekepanne?» spør Jernia fredag morgen, og oppfordrer nordmenn til å heller kjøpe gavekort hos lokale restauranter.

– Vi mennesker må se oss selv i speilet. «Hva skjer med oss?» På denne tiden frem mot jul gjør vi masse impulskjøp, og mange tar noe bare for å ta noe. Det tåler ikke kloden, sier administrerende direktør Espen Karlsen i Jernia til KOM24.

– Ledere må mene noe

– Jeg mener at vi som ledere må mene noe og ta ansvar, sier han og legger til at man i år kan kjøpe en «dobbel» julegave som både er bra for klima og bra for restaurantbransjen som sliter i disse tider.

I meldingen forteller Karlsen at han selv har jobbet 20 år i hotell- og restaurantbransjen.

«Det er mange hobbykokker der ute, og enda flere som ønsker å legge en ny gryte, en ny kjøkkenmaskin eller en ekstra kul bakebolle under treet til jul. Men behøver vi egentlig så mange harde pakker i år? Kan ikke onkel bruke den gamle stekepanna ett år til?», står det.

I Schibsted-aviser slik som Bergens Tidende, Aftenposten og Aftenbladet kan man fredag se en helside med reklame fra Jernia.

Karlsen forteller at reklamebyrået McCann har hjulpet til med teksten, men at det er deres egen inhouseavdeling som har stått for foto og design.

Les også: «Aktivister ut mot store merkevarer på Grünerløkka i Oslo: – Det er helt crazy»

Engasjement

Han forteller til KOM24 at han før har jobbet i Choice-kjeden og at direktør Petter Stordalen var opptatt av å « ta ansvar også utenfor hotelltrappa».

– Som ung direktør har det vært med meg hele tiden. Næringslivet er helt avhengig av et velfungerende bedrifter. Dette er noe jeg er opptatt av, og dette budskapet kom fra meg, sier han.

Inspirert av det amerikanske klesmerket Patagonia, har Karlsen sammen med et team skrevet teksten i pressemeldingen som ble sendt ut fredag morgen.

– Patagonia er et merke som har bærekraft øverst på agendaen. De er en ledestjerne som vi ser til, forklarer han.

Les også: «Patagonia med «fiffig» grep i miljøkampanje»

Karlsen forteller fredag formiddag at de allerede har fått gode tilbakemeldinger, både fra kunder og på sosiale medier.

– Det er veldig hyggelig, sier han.

Powered by Labrador CMS