I filmen fra Brystkreftforeningen og Pfizer i samarbeid med Try Reklame, møter vi Cecilie. – Dette er hennes film, det er hennes råd, hennes mot og refleksjoner som snakker, sier Thea Bjørndal Iversen, kreatør og tekstforfatter i Try Reklame.

Lagde opplysningsfilm om brystkreft: Måtte gå flere runder med seg selv før de klarte å si ja til prosjektet

Brystkreftforeningen og Pfizer har i samarbeid med Try Reklame laget en opplysningsfilm om metastatisk brystkreft. Uhelbredelig kreft.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I filmen møter vi Cecilie, en 43 år gammel småbarns- og tenåringsmor som fikk diagnosen uhelbredelig brystkreft i 2020. I den drøye to minutter lange filmen tør hun å møte døden, snakke om døden, gi sine livsråd og møte livet med åpne øyne.

Tekstforfatter Thea Bjørndal Iversen og AD Nicklas Hellborg i Try Reklame, visste ikke umiddelbart om filmen med Cecilie var et prosjekt de klarte å være med på.

– Dette er hennes film, det er hennes råd, hennes mot og refleksjoner som snakker, sier Thea Bjørndal Iversen til KOM24.

Hun er kreatør og tekstforfatter i Try Reklame, og sammen med kollega Nicklas Hellborg, måtte de begge gå noen runder med seg selv for å finne ut om de orket å være med på dette prosjektet.

– Det er i utgangspunktet en vanskelig og sår tematikk. Og i tillegg sto Hellborg i en lignende situasjon privat, noe som gjorde avgjørelsen utfordrende, men vi kom begge frem til at det var mer sunt enn usunt å delta.

Ikke alle kan vinne kampen

Hver høst samarbeider Brystkreftforeningen og Pfizer om en kampanje, og i fjor var temaet metastatisk brystkreft. Da ble fire kvinner intervjuet, og Cecilie var en av dem.

– Hun hadde så mange gode tanker og råd, at vi bestemte oss for å lage en ny film om henne i årets kampanje, forteller kommunikasjonsrådgiver Solveig Brekke Weltzien i Brystkreftforeningen til KOM24.

Cecilie gir sine livsråd.

Målet og håpet med kampanjen er at den kan bidra til å normalisere og avstigmatisere døden, samtidig som den gir mer innsikt i hvordan det er å leve med metastatisk brystkreft. Det var svært viktig for alle involverte parter at Cecilie fikk lov til å styre innholdet, og at det er hennes ord som skal opplyse oss.

Det er fantastisk at så mange overlever brystkreft. Men uttrykket «å vinne kampen mot kreft» kan være vondt å høre for de som har en uhelbredelig diagnose og ikke har anledningen til å kunne «vinne». Ofte kan de føle seg veldig alene, og det er nettopp dette Cecilie klarer å formidle. Det at de ikke er alene, men blir sett og har støtte. Hennes ærlighet viser frem hennes perspektiv og hvordan hun velger å leve livet med denne diagnosen der hun ufarliggjør døden.

I 2019 fikk 3753 diagnosen brystkreft, derav 3726 kvinner og 27 menn. Totalt 604 personer døde av brystkreft samme året, og både kvinner og menn som dør av brystkreft, dør av metastatisk brystkreft, ifølge Kreftregisteret.

«Det går bra»

«Snart finnes jeg ikke lenger, men det gjør du», heter filmen.

– Dette er ikke en reklame, men en opplysnings- og støttekampanje, sier Bjørndal.

For å bli kjent og trygg med hverandre, gikk hun og Cecilie turer i marka hver uke i våres der de pratet og reflekterte om livet.

– Det var en utrolig fin måte å bli kjent med hverandre, og det er hun som skal ha all ære for denne filmen. Selv om det er en sår og dyster tematikk, viser hun at hun tør å møte døden på en fin måte. Også setter det sterke spor når det er en ung person i førtiårene. Hun er midt i livet og det appellerer naturligvis til en bred aldersgruppe. Enda viktigere ble det at alt skjedde på hennes premisser i filmen, og vi kunne ikke vært mer fornøyd med resultatet.

Bjørnal Iversen trekker frem at denne filmen ikke hadde vært mulig uten Cecilie.

– Hun er så modig, sprudlende, klok, reflektert, morsom og livsglad. Hun har fått oss til å tenke på hva som er viktig i livet. Og måten hun formidler dette budskapet på, det er helt uvurderlig.

«Bruk kroppen. Gå til butikken. Stopp opp, og lev i øyeblikket. Vær mer egoistisk. La deg selv feile.

Fuck it. Det går bra».

Powered by Labrador CMS