Illustrasjonsbilder: Starbucks coffee i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Slik reagerer kjedene på aktivistkampanjen i Oslo

Dette svarer kjedene om tirsdagens «plakat-stunt» på Grunerløkka.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag skrev KOM24 om aktivister som gikk ut mot store merkevarer ved å henge opp plakater på Grünerløkka i Oslo.

På plakatene hadde aktivistene malt på logoene til kjente kjeder slik som McDonald’s, KFC, Burger King, Egon, Starbucks og Cubus.

Målet er å minne innbyggerne om at man i disse tider må hjelpe de mindre butikkene, dersom de skal ha sjans til å overleve. Budskapet er klart: kjøp julegavene lokalt - ellers kommer de store kjedene for å ta over lokalene.

– Når det kommer skilt med logoene til store kjeder - da bryr folk seg. Så vi tenkte «hva om vi gjør det på forhånd?», sa Sollin Sæle, som er én av flere bak stuntet.

KOM24 har vært i kontakt med Starbucks og McDonald’s for en kommentar til aktivistkampanjen.

  • Saken oppdateres fortløpende ettersom vi får svar fra de spurte kjedene

– Deler akjonsgruppens bekymring

Daglig leder Tore Garmo ved Starbucks i Norge skriver følgene om aksjonen på en e-post til KOM24:

«Starbucks i Norge støtter aksjonsgruppens oppfordring om å handle lokalt i disse covid 19 tider. Nå er det viktigere enn noen gang, at vi støtter opp om våre lokale butikker. Starbucks er selv et lokalt alternativ alle plasser vi er etablert. I disse covid 19 tider som rammer oss alle er det pt. 77 av 250 personer i Starbucks som er permitterte. Hvis vi greide å få disse tilbake i arbeid, så ville de kunne bidra litt mer inn i lokalsamfunnene de er en del av. At det lokale handelsmangfoldet er i endring skyldes ikke kjeder som Starbucks, men i større grad netthandel og de store kjøpesentrene som ligger utenfor byene.

Vi i Starbucks heier på alle samfunnsengasjerte og alle som tar samfunnsansvar. Vi deler også aksjonsgruppens bekymring for synkende lokal handel mange steder. Slik sett så heier vi på aksjonsgruppen, men i motsetning til @beholdoslo, så tror vi at beboere i alle lokalsamfunn vil foretrekke Starbucks fremfor gråpapir».

– Positive ringvirkninger

Kommunikasjonssjef Veronika Skagestad i McDonald’s skriver at de også er enig i at det er viktig å støtte opp om lokale butikker og restauranter.

«Det er utfordrende tider for handelsnæringen i sentrum av Oslo og vi er enige i at det er viktig at vi støtter opp om lokale butikker og restauranter. McDonald’s har siden 1998 hatt en restaurant på Grünerløkka. Denne eies av vår lokale franchisetaker Khurram Rana og sysselsetter over 40 ansatte. De fleste av disse er ungdom som bor i Grünerløkka-området.

Vi støtter fullt ut om budskapet om å handle lokalt og Khurram er like avhengig av et levende nabolag som resten av næringslivet i området. Vi opplever at vi leverer på forskjellige behov og dersom de lokale butikkene og utestedene har god omsetning, er det også bra for McDonald’s. På samme måte vil det gi positive ringvirkninger for butikkene i området om det er mange som besøker den lokale McDonald’s-restauranten».

–Kjenner til kampanjen

Pressekontakt Julie Bragli Eckhardt i Cubus gir følgende kommentar:

«Vi kjenner til kampanjen, og kommer ikke til å foreta oss noe i den anledning. Vi opplever at det er positivt for kundene med et mangfold av butikker, både store og små, kjeder og uavhengige. Cubus er en norsk kleskjede med sterke lokale tilknytninger landet over og skiller seg således litt ut fra de andre aktørene som er brukt i kampanjen».

Powered by Labrador CMS