Generalsekretær Natasha Kjærstad Pedersen i Foreningen for barnepalliasjon har siden 2009 vært i kontakt med en haug med kommunikasjonsbyråer.

Det har tatt organisasjonen 10 år å finne riktig byrå: – De fleste lover gull og grønne skoger

Hvordan kommunisere om et budskap de fleste ikke orker ta innover seg?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Natasha Kjærstad Pedersen er generalsekretær og grunnlegger av Foreningen for barnepalliasjon (FFB). Foreningen jobber med barn som er syke, og som snart skal dø.

Det er et budskap som for mange er vanskelig å ta innover seg.

Pedersen forteller at det krever tid og stor forståelse om temaet for å kunne kommunisere om dette på en god måte.

Siden etableringen i 2009 har foreningen jobbet med seks-syv ulike kommunikasjonsbyråer. Organisasjonen har opp gjennom tidene prøvd ulike varianter og konkurranser der de har betalt byråer for å delta i briefer.

Det er først nå de har funnet en god match.

«Den letteste saken å selge»

– Det vi jobber med - alvorlig syke og døende barn - er et vanskelig tema å kommunisere. Jeg vært tydelig med alle byråene vi har hatt involvert gjennom disse ti årene, om at vi skal formidle dette på en verdig måte, sier Pedersen og fortsetter:

– Vi kommuniserer død og sykdom som ikke har behandlingshåp og det å formidle det budskapet til folk der ute er ekstrem «touchy». Enten blar du det bort eller så forholder du deg til det. Det å appellere til folk der ute, uten å gå i klisjéfellen og uten å misbruke dette, er en stor utfordring.

Hun forteller at flere av byråene de har vært i kontakt med går offensivt ut og tenker at «dette er den letteste saken å selge». Etterhvert faller de av og innser at det ikke er så lett likevel.

– Dette temaet har behov for en kommunikasjon og budskapsformidling som krever svært høy etikk. Det synes jeg har vært vanskelig å få byråer til å forstå. De vil pynte på det, men da fjernes budskapet. En må være klar, tydelig og verdig i kommunikasjonen, og en må snakke sant, sier hun.

Pedersen har skaffet seg det hun omtaler som høy «bestillerkompetanse».

– En grunn til at man setter slikt arbeid bort, er fordi man ikke har kunnskapen selv. Jeg har skjønt at om vi skal klare å finne et byrå, så må jeg forstå hva jeg skal få dem til å gjøre. Bestillerkompetanse har vært veldig viktig. Det gjør at vi klarer å snakke samme språk, mener Pedersen.

Hun tror også at mange av kundene stiller for få kritiske spørsmål til oppdragsgiver.

– Man har kanskje operert med for stor tillit, og mange byråer lover gull og grønne skoger. Mange byråer gaper for stort. De kan litt om alt, men blir ikke spesialister, sier hun.

– Tenke utenfor boksen

FFB jobber i dag med digitalbyrået Pressure.

Pedersen forteller at de kom i kontakt med byrået gjennom et samarbeid med Pressure-eieren Kruse Larsen. De begynte å jobbe sammen i det små, og nå har de et «omfattende» samarbeid for det kommende året.

– Jeg opplever at Pressure har den kompetansen som trengs, en utrolig seriøsitet og profesjonalitet. Og de har tid. De har tid til å sette seg inn i temaet og faktisk serve oss på den måten vi trenger å bli servet, sier hun og forteller at organisasjonen kommer til å «holde hardt på dette samarbeidet».

– Jeg må hele tiden tenke utenfor boksen, og det må byrået og, sammen med oss. Vi må tenke på hvordan vi kan kommunisere annerledes og få den «stopp-effekten» vi ønsker. Der har Pressure vært flinke. De tør å tenke utenfor boksen.

– Er du modig?

I desember ruller kampanjen «Er du modig?» på sosiale medier og på trykk i Dagens Næringsliv, Aftenposten og Finansavisen.

Pedersen forteller at organisasjonen aldri har gått ut og bedt om penger før nå.

– Vi blir overøst av informasjon i alle kanaler. Det å ta det ned så enkelt tror jeg bidrar til at det vekker mer oppmerksomhet. Det må være enkelt i et møte med et så vanskelig tema, sier hun.

Hun forteller at kampanjen egentlig ikke skulle lanserer før til neste år, men at de satset nå likevel.

– Det handler om å være modig, der andre ser bort. Vi ønsker at de som skal støtte skal kjenne at de er med på et viktig oppdrag. Vi ønsker å få folk til å heie og bidra, sier hun.

– Sjekk referanser

– Hva kan andre organisasjoner lære av deg?

– Du må vite hvor vil du hen. Å ha et mål for arbeidet er det viktigste. I tillegg er det lurt å stille noen kritiske spørsmål til byråene og inngå en forventningsavklaring, sier hun.

Til andre kunder på byråjakt vil Pedersen anbefale å først teste samarbeidet med litt mindre prosjekter og sjekke referanser.

– Snakk med folk som har brukt byrået før. Dette er tjenester som koster mye, og som en liten organisasjon med trang økonomi er det viktig at man faktisk får igjen for det man investerer.

– Hvor mye penger har dere brukt på byråer i løpet av de siste årene?

– Det er nok flere millioner. Samtidig må jeg legge til at alle byråene har noen eksperter som er kjempeflinke. Det er det ingen tvil om.

Pedersen har også et godt råd til bransjen:

– Ikke gap over mer enn dere er i stand til å gi. Jeg tror det er vel investert tid å sette seg godt inn i det man skal jobbe med, tipser Pedersen.

Powered by Labrador CMS