Svein Trønnes, markedsdirektør i Canon Norge, sier at datadrevet markedsføring ikke er alt.

Glem ikke følelser og psykologi i markedsføringen

«Visst er datadrevet markedsføring nåtid og fremtid, men menneskelig hjernekapasitet, psykologi og følelser må for all del ikke undervurderes. Den som vinner kampen om kundene, er den som behersker alle eller mange områder innen kommunikasjonsfaget.»

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Å gjøre et godt førsteinntrykk er avgjørende for å starte et nytt forhold med positive relasjoner. I brøkdelen av et sekund bestemmer hjernen vår hvordan den skal respondere på den første kommunikasjonen fra noen vi ikke kjenner.

Nettopp derfor er det viktig for selskaper å få kundekommunikasjonen på riktig spor fra aller første stund. Hvis en kunde forbinder en merkevare med en negativ opplevelse, vil det være en utfordring å få påvirket og endret den oppfatningen.

Anerkjent og respektert

Førsteinntrykket må så absolutt ikke undervurderes. Du får sjelden to forsøk. Du må nøye deg med det ene, enten det er en-til-en-kommunikasjon eller bredere massekommunikasjon.

Moderne forbrukere ønsker å føle seg anerkjent og respektert. De ønsker å føle at en merkevare kjenner dem, deres interesser og deres behov - og at de kommuniserer med dem som personlige individer.

Det er ganske enkelt å få tilgang til den informasjonen man trenger i dagens dataalder. Hver gang noen samhandler med en merkevare på nettet, etterlates det spor av personlige data som gir kunnskap. Dette kan skje via såkalte cookies, men også ved at kunden selv har registrert seg med diverse data. Og selv om cookies i sin nåværende form er på vei ut, så vil sporingen og datainnhentingen fortsette.

Vi er alle klar over at verden blir mer og mer databasert, så det er ikke mangelen på tilgjengelige data som er barrieren. Imidlertid kan selskaper ofte slite med å forstå hvordan data best kan tolkes – og deretter brukes.

Digital teknologi kan i seg selv ofte være litt kjønnsløst. Det er da vi ikke må glemme de menneskelige hjernene og ikke minst det psykologiske spillet. Mennesker som tolker andre mennesker. Mennesker som forstår. De som ofte forandrer data til markedsføring, også kalt påvirkning.

Data gir markedsførere en enorm mulighet til å få reell innsikt i kundenes adferdsmønster, men det har ofte sine begrensninger. Ja, teknologi kan bidra til å samle inn data og rapportere om mønstre, men den kan ikke alltid danne en forståelse av hva dataene virkelig kan representere. Det er her menneskelig involvering er nødvendig.

Reagerer ulikt

I et intervju med Print Power oppsummerte Diana Lucaci, grunnlegger av innsikts og research- selskapet True Impact, hvorfor det er viktig å introdusere det personlige elementet i markedsføringen:

«Vårt paradigme har endret seg: kunder er mer enn data, de er mennesker. Hvis du skal lage et budskap som skal skille seg ut samt få oppmerksomhet, må du forstå hvordan hjernen fungerer og hvordan du kan fremkalle en god følelse fra start».

For å maksimere effekten og forbedre en kundes opplevelse, er det viktig å tolke data for å bli kjent med personene bak dataene. Til syvende og sist vil hver forbruker reagere forskjellig på en merkevares markedsføring.

Markedsføring er et komplekst fagområde, og det er ikke blitt mindre komplekst med stadig flere virkemidler og muligheter av både digital og tradisjonell karakter.

– Mennesker er ikke standardvarer

Det er ikke bare en formel som gjelder, enten det handler om personlig kommunikasjon, en til en- kommunikasjon, nisjekommunikasjon eller massekommunikasjon. Eller det handler om kommunikasjon via massemedier, sosiale medier eller andre mediegrupper.

Uansett form for kommunikasjon, må vi ikke glemme at det er menneskers hjerner vi skal påvirke og overbevise. Mennesker er ikke standardvarer som påvirkes etter en og samme formel. Mennesker er komplekse.

Vi trenger mennesker, følelser og hjernekapasitet også i dataalderen. Digital teknologi er riktignok stadig viktigere i norsk og internasjonal markedsføring. Det er det ingen som helst tvil om.

Men menneskets hjerne og følelser må aldri undervurderes – heller ikke når det handler om markedsføring!

Powered by Labrador CMS