Markedssjef Christer Solberg i Media Direct Norge har bestemt seg for ikke å selge mer kinoreklame i 2021. I stedet er fokus rettet mot 2022.

Nå er Media Direct Norge utsolgt for kinoreklame

– Dette er jo et luksusproblem som vi ikke hadde drømt om, sier markedssjefen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I en pressemelding fredag melder Media Direct Norge om at de er utsolgt for kinoreklame ut året 2021 – og at de nå kun vil ha fokus på reklamesalget for 2022.

– Dette er jo et luksusproblem som vi ikke hadde drømt om. Og vi må bare beklage til alle annonsører som ikke får plass hos oss i år. Det tok helt av da James Bond entret norske kinoer 1. oktober - samtidig som restriksjonene ble fjernet. Det norske folk ville tilbake på kino, og det gleder oss, sier markedssjef hos Media Direct Norge, Christer Solberg.

I oktober ble det solgt 1 296 624 kinobilletter i Norge, ifølge de offisielle tallene fra Rapportserver. Også i november har besøket startet bra, men pågangen av annonsører som vil tilbake på kino har vært overraskende stor. Derfor har MDN sett seg nødt til å stoppe salget av kinoreklame for inneværende år.

Ligger an til å passere 2019

– Jeg må innrømme at det på sensommeren ikke så like lyst ut, så oppturen i oktober var etterlengtet. Og selvfølgelig gledelig at oppturen ble langt større enn vi hadde forutsatt - både når det gjelder antall besøk og reklameomsetning. Mange sterke og attraktive filmer kombinert med at folk lengtet tilbake til norske kinosaler ga oss en herlig oppdrift, forteller markedssjefen.

Selskapet vil ikke selge mer kinoreklame enn hva de kan stå for og dokumentere av personer i kinosalen.

Før oktober var kinoreklamemarkedet i Norge i 2021 alt annet enn positivt. Etter årets ni første måneder hadde kino en reklamenedgang fra 2020 på 38,3 prosent, ifølge Mediebarometeret til Mediebyråforeningen.

– Vi er veldig glade for at bortimot samtlige av våre tidligere annonsører er tilbake igjen etter pandemi-mørket for den norske kinobransjen. De har tro på oss - og de har tro på at kino som mediekanal skal vokse seg stor og sterk igjen. Årets siste kvartal ligger godt an til å passere toppåret 2019, så vi kan trygt si at vi er på riktig vei igjen.

Powered by Labrador CMS