– Det er fortsatt viktig å ta bevisste valg i matbutikken og tenke over hvor maten kommer fra. Derfor ville vi vise reisen fra jord til bord den andre veien enn det man er vant til å se den, sier Max Allum Næss.
– Det er fortsatt viktig å ta bevisste valg i matbutikken og tenke over hvor maten kommer fra. Derfor ville vi vise reisen fra jord til bord den andre veien enn det man er vant til å se den, sier Max Allum Næss.

Nyt Norge resirkulerer: Spiller reklame­filmen baklengs

– Mange kan nok kjenne seg igjen i at mye har føltes litt bakvendt i det siste, og nettopp derfor likte vi denne ideen.

Publisert Sist oppdatert

– Nå som mye i verden har blitt snudd litt på hodet, så vi behovet for å understreke viktigheten av å fortsatt velge norsk mat og gjenbruke materialet på en god måte, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, som står bak merkeordningen Nyt Norge.

Dette kommer fram i en pressemelding.

– Ga mening

Årets høstkampanje for Nyt Norge tar gjenbruk på alvor og resirkulerer reklamefilmen. Det er MediaComs avdeling Creative Systems som står bak ideen om å spille den forrige reklamefilmen baklengs.

Krig, covid, klimakrise, økende priser og svakere kjøpekraft er noen av faktorene som nå preger hverdagen til forbrukerne.

Også norsk landbruk og matindustri har blitt påvirket av uroligheten i verden og usikkerheten det fører til.

– Mange kan nok kjenne seg igjen i at mye har føltes litt bakvendt i det siste, og nettopp derfor likte vi denne ideen. Samtidig ga det mening gitt dagens situasjon å gjenbruke mye av materiellet vi allerede har, tilføyer Jan Sverre Nordstad, som er marketingsjef i Stiftelsen Norsk Mat.

Skiller seg ut

Strategisk Leder i Creative Systems, Max Allum Næss, synes det har vært en spennende utfordring å videreutvikle et konsept som allerede har fungert godt.

– Vi jobber tett med vår innsikts- & analyseavdeling for å avdekke forbrukernes oppfattelse av Nyt Norge og holdninger til Norsk Mat, slik at vi kan levere kreative ideer som svarer på kommunikasjonsbehovet. I kjølvannet av pandemien så vi at mange store aktører snakket om viktigheten av norsk landbruk og norsk mat. Derfor så vi nå et behov for å formidle budskapet på en måte som skiller seg litt ut.

Resultatet ble en reklamefilm som bryter litt med andre reklamefilmer, ved at den spilles baklengs.

– Det er fortsatt viktig å ta bevisste valg i matbutikken og tenke over hvor maten kommer fra. Derfor ville vi vise reisen fra jord til bord den andre veien enn det man er vant til å se den. Heldigvis ser norsk landbruk og matindustri like bra ut både forlengs og baklengs, sier Næss.

Tangrystan har produsert filmen med Ida Thurmann Moe på regi og Erik Holm som produsent.

Powered by Labrador CMS