Gjengen i Tante Randi, byrået som er oppkalt etter tanta til Tore Woll (i stol t.h).

Tore Woll i Tante Randi om å gi fra seg daglig leder-rollen: – Jeg har tenkt på dette i to år

Det å være både daglig leder og kreativ leder ble for krevende med for mye ansvar.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tante Randi er reklamebyrået som er oppkalt etter tanta til Tore Woll. For fire år siden grunnla han byrået, og i disse fire årene har han operert som både daglig leder og kreativ leder. I nærmere to år har Woll følt at det var for mye ansvar

Jeg er best med langlysene på, og holde fokus på visjonen og ideen, for driften av et byrå kan være altoppslukende når vi vokser som vi gjør nå, og da må man ned i detaljer hele tiden. Jeg er ikke dyktig nok til å klare begge deler, sier Woll til KOM24.

Han forklarer at hans styrke ligger i å hjelpe teamene med det kreative nivået, hjelpe kunder med strategier og hente inn nye oppdrag.

– Jeg elsker å jobbe med mennesker, men det ble for krevende for meg å både ha personalansvar, kreativt ansvar, kundeansvar og ansvar for byråets fremtid.

– Som å slippe en forelder til inn i farskapet

Selv om han kjente at han trengte avlastning, var det ikke enkelt for Woll å gi slipp på daglig leder-rollen.

– Det blir som å slippe en forelder til inn i farskapet, men jeg har tenkt på dette sikkert i to år nå, og lett med lys og lupe etter en verdig co-forelder.

Flere bokser måtte sjekkes av før han fant riktig forelder.

– Det første er kjemi. Det andre er kompetanse. Det siste er drivkraft.

Alt dette fant han i Joachim Skageng, som begynte allerede i januar.

– Vi komplimenter hverandre godt i hver vår rolle, men fra nå av bruker vi sokker på kontoret., sier daglig leder Joachim Skageng (f.v), sammen med grunnlegger og kreativ leder Tore Woll.

Så langt har vært en veldig fin opplevelse, og jeg er imponert over de ansatte. Vi har bra flyt og traction i markedet, og ser lyst på fremtiden, sier Skageng til KOM24.

– Hvordan var det å ta over rollen fra mannen som grunnla byrået og har styrt den daglige driften?

– Det har gått helt utmerket. Vi komplimenter hverandre godt i hver vår rolle, han som kreativ leder og åpenbart med et sterkt eierskap, og jeg som daglig leder. Vi er et godt team og har god kjemi. Men fra nå av bruker vi sokker på kontoret.

Woll er også storfornøyd, og oppsummerer beslutningen om å få inn Skageng enkelt og greit:

– Det er deilig! Joachim er utrolig driftig, han har en fantastisk bakgrunn og er ydmyk for Tanta sin filosofi og ambisjon. Han er en tante i sjel og innpakning.

En trygghet for alle tantene

Skageng vil først og fremst sikre driften internt, og skal bidra til et solid digitalt fotfeste eksternt. Han tar med seg solid byråerfaringer fra Omnicom, Media Group, Nord DDB og Try/Apt.

– Hans bakgrunn som grunnlegger av en av Norges bedre teknologimiljøer, og rolle som digital og strategisk rådgiver vil styrke oss. Han vet hva han driver med, for å si det sånn og det er en enorm trygghet for alle tantene.

Skageng presiserer at Woll likevel er avgjørende for Tante Randi.

– Som han selv sier, synes han det er godt å ikke ha alle hattene på seg, men han er likevel helt avgjørende for tanta si. Min nye hatt tilsier at jeg har den daglige driften, og Woll det faglige ansvaret. Det er et harmonisk todelt ansvar mellom oss. Og jeg er veldig positiv til veien videre. Vi har flere kunder på vei inn, befinner oss i spennende prosesser, og har generelt bra momentum.

– Det vil alltid være tanta mi

– Jeg er nok en slags manifestasjon av ideen til byrået, og det vil alltid være tanta mi. Det viktigste for meg er at en kreativ leder har det totale faglige ansvaret, fordi alle føringer og premisser som blir nedlagt som strategi, innsikt, fremdrift og budsjett bestemmer nivået på det kreative produktet. Det er fortsatt mitt ansvar, men Joachim er sjefen, og det er han som bestemmer. Over meg også i det daglige.

Det siste året har tantene vunnet flere offentlige avtaler, noe som vil prege byrået i årene fremover.

– Vårt innsiktsprodukt «Slabberas», blir bestilt oftere og oftere som en konsekvens av disse rammeavtalene - så det blir mer og mer differensiert og samtidig spissere. Det igjen vil befeste vår posisjon som et byrå med kvalitativ innsikt dypt inne i de kreative prosessene. Så vi vil bli flere og bedre, uten at vi bygger siloer eller vanner ut kjerneproduktet vårt.

God fart i Maxi Morrisen

På veien videre, er det flere valg som må tas stilling til.

– Vi begynte som en idé og et artig navn, og nå har vi bevist at denne ideen er bærekraftig og navnet har blitt en integral del av hvem vi er. Miljøet og teamet Tante Randi har blitt dødsbra og som en konsekvens av det så har vi vokst. Vi har som sagt tatt en slags norgesrekord i å vinne anbud det siste året - det er resultat av mye jobb og riktig fokus.

Som et resultat har økonomien vokst som igjen har tillatt tantene å satse på flere folk.

– Jeg merker at det kommer flere og flere inngående telefoner fra potensielle oppdragsgivere, så vi må snart ta et valg om vi må begynne å takke nei, eller vokse. For vi skal ikke la vekst gå på bekostning av de fine kundene vi allerede samarbeider med i dag. Da vil vi gå baklengs, det er en dårlig idé når det er så god fart i Maxi Morrisen til Tante Randi!

Det var Kampanje som omtalte lederbyttet først.

Powered by Labrador CMS