Øivind Skogli jobber som kommunikasjonsrådgiver i Østre Toten kommune, som lørdag ble utsatt for et dataangrep.

Kommunen er rammet av et massivt hackerangrep: – Bare å kaste seg rundt

Kommunikasjonsrådgiver Øivind Skogli i Østre Toten kommune forteller hvordan arbeidshverdagen er preget av angrepet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Natt til lørdag ble Østre Toten kommunes datasystemer angrepet av et løsepengevirus. Over 1300 ansatte i kommunen er rammet, og hackerne krever penger for å slippe kommunens ansatte tilbake til datasystemene igjen.

Kommunens e-postserver er satt ut av spill, og kommunen har opplyst om at personsensitive data kan være på avveie.

Det betyr travle dager for Øivind Skogli, som er eneste med tittelen kommunikasjonsrådgiver i kommunen.

– Det er bare å kaste seg rundt og tilpasse seg nye forhold så fort som mulig, sier Skogli til KOM24.

Hjemmeside og Facebook

Det blir omtalt som «kommune-Norges største dataangrep noensinne».

Oppland Arbeiderblad skriver at sosialhjelp-utbetalingene til NAV, brannvarslingsrutiner, turnusene til hjemmehjelpen og hjemmesykepleien og medisinkabinettene på sykehjemmene er slått ut. Heller ikke pasientseng-alarmen på pleiehjemmet virker.

Under korona har Skogli fått bistand til kommunikasjonsarbeidet, men det er kun han som er fast ansatt på dette området i kommunen.

Det blir å legge alt til side og nærmest kun konsentrere seg om dette, forteller han om hvordan arbeidsdagen har forandret seg etter angrepet.

Skogli forteller at beredskapsalarmen gikk lørdag formiddag. En halv time etterpå var det møte i ledelsen over Teams.

– Så var det å få ut første pressemelding og innbyggermelding. På lørdag gikk vi ut med tre pressemeldinger på hjemmesiden vår. I tillegg legger vi ut informasjon på Facebook. Vi opplever at vi får spredd informasjonen ut raskt der, forteller han.

– Ser hvor skoen trykker

Han legger også til at denne typen hendelse krever arbeid med internkommunikasjon.

Noe som blir enda mer utfordrende nå som e-postadressene til de ansatte i kommunen ikke fungerer.

– Det ble fort mye vanskeligere, innrømmer han og forteller at kommunen har en lukket gruppe for de ansatte på Facebook.

– Trafikken på den gruppa tok seg rakst opp, sier han.

De ansatte bruker nå sine egne private e-postadresser. Kommunen har vært nødt til å opprette en midlertidig e-postadresse for postmottak og koronaspørsmål.

Kommunikasjonsrådgiveren synes det mest utfordrende nå er å svare på alle spørsmålene fra de mange ansatte. Mange av disse spørsmålene kommer på de ansattes Facebook-side.

– Vi opplever at innbyggerne føler seg godt informert. Søndag la vi ut en oversikt over konsekvenser for innbyggere på både hjemmesiden til kommunen og på Facebook-siden vår, som vi opplever at blir tatt godt i mot.

Han forteller at det «vanlige» arbeidet med utarbeidelse av kommunikasjonsstrategier for kommunen nå prioriteres bort.

– Det er klart at vi nå ser hvor skoen trykker på internkommunikasjon. Det skal vi lære av, sier han.

Kommunen har fått bistand fra selskaper som er spesialister på datasikkerhet, og de har vært i kontakt med Datatilsynet og Nasjonalt senter for informasjonssikkerhet.

Det er enda ikke kjent hvem som står bak angrepet. Oppland Arbeiderblad skriver tirsdag at - ettersom det de kjenner til -tror sikkerhetsmyndighetene og politiet at sporene peker mot en internasjonale bande kalt «Pysa» (Protect your system, amigo).

Powered by Labrador CMS