Tobias Judin i Datatilsynet sier at nok er nok.

Datatilsynets vedtak mot Meta utvides til EU

Gjøres permanent

Publisert Sist oppdatert

Det europeiske personvernrådet (EDPB) har nå bestemt at det norske forbudet mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram skal bli permanent og utvides til å gjelde hele EU/EØS.

Det melder Datatilsynet i en pressemelding, tirsdag kveld. 

– Vi er veldig glade for at Personvernrådet er enige i Datatilsynets vurderinger og utvider forbudet vårt. Målet er at innbyggere over hele Europa vil få bedre personvern, sier direktør i Datatilsynet Line Coll. 

I høst møtes Datatilsynet og Meta i Oslo tingrett. 

Bakgrunnen for det møtet er at tidligere i år kom Datatilsynet frem til at Meta behandler personopplysninger for adferdsbasert markedsføring ulovlig på Facebook og Instagram. 

De ila den amerikanske giganten dagbøter på én million kroner. Problemet deres er at de bare har hjemmel til å fatte midlertidig vedtak i denne saken. 

Vedtaket utløper 3. november.

Datatilsynet mener at Metas markedsføring er ulovlig fordi den innebærer en svært inngripende overvåking av brukerne. Selskapet har ikke fulgt opp forbudet mot å bruke persondata til overvåkingsbasert reklame, ifølge tilsynet. 

I retten tapte Meta på alle punkter.

Etter det har Datatilsynet bedt Personvernrådet om en bindende avgjørelse i saken, og mener at det midlertidige forbudet må gjøres permanent. De vil og at loven skal tolkes likt i hele EU og EØS.

Det medholdet har de nå fått. 

– Nok er nok. Etter over fem år med krenkelse av brukernes grunnleggende personvern, setter Personvernrådet nå ned foten mot Metas manglende respekt for loven, sier leder for internasjonal seksjon, Tobias Judin.

Powered by Labrador CMS