Skyr-begeret i ny drakt.

Q-Meieriene ble utfordret til å gjøre emballasjen mer klimasmart. Nå endres Skyr-designet

- Jeg er klar over at det høye lokket er litt av identiteten til Skyr, sier initiativtakeren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Skyr-begrene får nå mer miljøvennlig emballasje, opplyses det om i en pressemelding.

I fjor høst kjøpte Christian Andersson et brett med Skyr på sin nærbutikk. Like etter kastet han seg over tastaturet for å dele sine idéer til forbedringer. Den engasjerte forbrukeren fra Moelv skrev en hel liste over løsninger som kunne gjøre Skyr-begeret mer klimasmart. Ganske nøyaktig et år senere er resultatet i butikk.

Høyere forbrukerkrav

Etter innspill fra Andersson skal et lavere lokk, en bredere bunn, og et beger laget av gjenvinnbar plast gjøre Skyr-begrene mer klimasmarte.

- Jeg er klar over at det høye lokket er litt av identiteten til Skyr, men jeg hadde et håp om at man kunne se bort fra dette og heller tenke på miljøbelastningen et slikt design har. Det tar opp mye unødvendig plass i transport, sier Andersson.

Q-sjef, Bent Myrdahl, forteller at de stadig møter høyere forbrukerkrav til klimasmarte produkter.

- All produksjon har en påvirkning på miljøet, og vi ønsker at den skal være så lav som mulig. Nå får vi plass til enda flere produkter per leveranse. Justeringen på Skyr-emballasjen sparer oss fra å frakte 23 lastebiler med plast i året, sier Myrdahl.

- Ærlige tilbakemeldinger

Da Myrdahl møtte Andersson i Brumunddal fikk han se noen av de første begrene på markedet. Sistnevnte trodde han skulle få noen vareprøver, i stedet fikk han Q Innovasjonspris for sine helt ærlige tilbakemeldinger og idéer.

- Jeg er strålende fornøyd med resultatet. Før jeg tok kontakt hadde jeg en forventning om at Q-Meieriene alltid er på ballen når det gjelder forbedringer. Det stemte heldigvis, men jeg hadde aldri trodd jeg skulle få en Innovasjonspris for mine forslag, sier en overrasket prisvinner.

Powered by Labrador CMS