Målet med kampanjen er å prøve og hjelpe i begge ender. På bedriftssiden er det å hjelpe bedriftene å komme seg gjennom enda en annerledes sommer. Mot befolkningen er det å vise frem hva Norge har å by på og gi et lite bidrag til årets ferie.
Målet med kampanjen er å prøve og hjelpe i begge ender. På bedriftssiden er det å hjelpe bedriftene å komme seg gjennom enda en annerledes sommer. Mot befolkningen er det å vise frem hva Norge har å by på og gi et lite bidrag til årets ferie.

– Fjorårets kampanje traff nordmenn og bedrifter rett i hjertet. Det samme ser vi i år også

DNB gjentar fjorårets kampanje #nestesommer.

Publisert Sist oppdatert

Få hadde sett for seg at det skulle bli en lik sommer i år som i fjor. Derfor kjører DNB fjorårets kampanje, #nestesommer, andre året på rad. Forskjellen er at denne sesongen er DNBs mediehus «DNB Nyheter» enda bedre rigget for å lage innhold rundt kampanjen.

Maja Flaatten er ansvarlig for konseptet og kampanjen #nestesommer.
Maja Flaatten er ansvarlig for konseptet og kampanjen #nestesommer.

– Fjorårets #nestesommer traff nordmenn og bedrifter rett i hjertet. Det samme ser vi i år også. Tre av fire reiselivsbedrifter frykter konkurs, så bedriftene trenger like mye hjelp i år som i fjor, forteller Maja Flaatten, Markedssjef for bedriftsmarkedet i DNB til KOM24.

DNB opplyser at 87 prosent av bedriftene i fjor mente at aktiviteten bidro til at flere vil bestille norgesferie og at 77 prosent av bedriftene meldte at de hadde fått bestillinger som følge av tilbud de hadde lagt ut på portalen. I tillegg til at 45 prosent av bedriftene bekrefter at de merket økt omsetning grunnet Neste sommer-kampanjen.

Fordelen med å gjenta kampanjen ett år senere, er at de har mer kunnskap og erfaring. Siden fjorårets kampanje har det skjedd endringer i DNBs interne mediehus.

–I år er vi enda bedre rigget til å fortelle de sterke historiene, trigge følelser og motivere til handling. Gjennom det siste året har vi delt redaksjonen i to, finansredaksjonen og forbrukerredaksjonen, for å spisse oss inn mot ulike målgrupper, forteller Pernille S. Borchgrevink, leder i DNBs forbrukerredaksjon.

Pernille S. Borchgrevink jobber med innholdsmarkedsføringen som lages rundt #nestesommer.
Pernille S. Borchgrevink jobber med innholdsmarkedsføringen som lages rundt #nestesommer.

Visuell satsning

DNBs mediehus har gått fra å være en samlet redaksjon med det Borchgrevink kaller for poteter hvor alle skulle gjøre alt, til å bli en rendyrket redaksjon med ulik kompetanse.

– Nå har vi to redaksjonssjefer og tretten innholdsprodusenter med ulik kompetanse innenfor tekst video, bilder og lyd. Også har vi nylig fått opp nytt studio for video- og podkastproduksjoner. Vi har satset mye mer på visuell kommunikasjon i de kanalene der målgruppene faktisk befinner seg, og på kanalens premisser.

Etter å ha satset mer på visuell kommunikasjon, har seertallene på videoproduksjon til DNB økt i stor grad. Noe Borchgrevink også skyldes at folks vaner har endret seg det siste året. De er mer hjemme og ser mer video på mobilen.

– Vi har økt fra to millioner til nært tjue millioner avspillinger på ett år. Det handler om den vendingen vi har gjort mot visuell kommunikasjon, og at vi har turt å la målgruppene få konsumere innholdet der de er.

Miniserie=miniferie

Rundt årets Neste sommer kampanje skal redaksjonen blant annet lage en miniserie der DNB UNG ambassadør, Levi Try, skal besøke ulike destinasjoner for å vise fram folkene bak bedriftene på disse stedene. Første stopp er Hunderfossen. Da er fokuset på å skape mer visuelt innhold til sosiale medier og engasjere målgruppen ved å interagere med følgerne våre underveis.

–Det går hjem i hjertene til folk.Budskapet vårt i år handler om ferieportalen, og at bedriftene trenger hjelp. Miniserien med ambassadøren vår skal også knyttes opp mot ferieportalen.

Fjorårets reisereportasjer med reisetips- og råd er noe DNB har gått bort fra i år.

I en periode har DNB vært stor i bruken av Facebook, men de siste årene har også Instagram blitt en viktig kanal for dem. Med over 50.000 nye følgere, har de bygget opp flere organisk profiler som @dnbung og @dnbsilje. Likevel ser de behovet for å prøve seg på nye kanaler, som Snapchat og TikTok. Hvilke planer de har for TikTok vil ikke Borchgrevink si noe om, enn å så lenge.

– På blokken i år, som vi ikke gjorde så mye av i fjor, er å tørre å bevege oss og teste ut nye kanaler. Vi streber etter å finne ut hvordan vi skal formidle de gode historiene, og få folks oppmerksomhet.

Generøst gavekort

Kampanjen har vært et samarbeid på tvers av flere avdelinger i banken. Markedsavdelingen så et behov for å hjelpe bedriftskunder innen reiseliv, da næringen har ligget brakk gjennom hele pandemien. Flaaten forteller at de samtidig hadde et ønske om å hjelpe personkundene med et lite tilskudd til sommerferien, da mange nordmenn ble permittert og fikk strammere økonomi.

– Derfor bestemte vi oss for å dele ut reisegavekort til befolkningen til en verdi av 1 000 kr, på til sammen 10 millioner kroner. På den måten gir vi et insentiv til befolkningen for å bestille norgesferie.

I kampanjeperioden i fjor var det nesten 400 bedrifter registrert og 680 000 unike brukere inne på nettsiden dnb.no/nestesommer.

– Bedriftene meldte om økt omsetning og bestillinger, og viste stor takknemlighet overfor initiativet, avslutter Flaatten.

Powered by Labrador CMS