Etter å ha slettet alle innlegg på TikTok og Instagram, dukket Duolingo plutselig opp igjen – med tre øyne og en kryptisk video.

Duolingo møter KI-kritikk med PR-stunt i sosiale medier

Språkappen Duolingo har havnet i hardt vær etter at selskapet lanserte en ny KI-strategi. Nå svarer de med å slette alle innlegg på Instagram og TikTok – og følge opp med et PR-stunt.

Publisert

– Vi eksperimenterer med stillhet. Noen ganger er den beste måten å lage lyd på å forsvinne først, sier en talsperson for Duolingo til Ad Age.

Reaksjonene lot ikke vente på seg etter at Duolingo-sjef Luis von Ahn i slutten av april varslet at selskapet blir «KI-first».

I en intern e-post, som ble delt på selskapets LinkedIn-side, skrev von Ahn at de gradvis vil slutte å bruke innleide medarbeidere til oppgaver som kan løses av kunstig intelligens. E-posten gikk viralt og utløste kraftig kritikk og boikottoppfordringer i sosiale medier.

Flere brukere uttrykker uro over hva den nye strategien vil bety for både innholdet og brukeropplevelsen i appen – og ikke minst for menneskene bak.

Tapte 400.000 følgere

Særlig på TikTok har reaksjonene vært sterke. Ifølge tall fra HypeAuditor har Duolingo mistet over 400.000 følgere på plattformen de siste tre ukene.

Kritikken handler både om frykten for at ansatte skal erstattes av KI, og om en opplevd mangel på åpenhet fra selskapets side. 

Samtidig har flere uttrykt skuffelse over at en merkevare som tidligere har vært hyllet for sin kreative og menneskelige tilstedeværelse på TikTok, nå tar en retning mange opplever som kald og styrt av teknologi.

Slettet alt – og dukket opp igjen

@duolingo

DUOLINGO WAS NEVER FUNNY. WE WERE.

♬ original sound - Duolingo

Lørdag slettet Duolingo samtlige innlegg på TikTok og Instagram. Det tok likevel ikke lang tid før det dukket opp en ny video: En ansatt, forkledd med en treøyd Duo-maske og forvrengt stemme, forsøker å avsløre «sannheten» om makten sosiale medier-teamet har i selskapet – før kameraet plutselig kutter.

– Vi lærte den grønne fuglen å twerke – vi satte ham på kartet, bare for at eliten skulle ødelegge alt. Alt raste sammen med ett enkelt innlegg om KI, sier figuren i videoen, med klar referanse til selskapets leder.

Duolingo har samtidig endret bioene på kontoene sine flere ganger den siste uken. Nå står det «IT BEGINS NOW» med tre øye-emojier på TikTok, og «Introduce a little anarchy» – også med tre øyne – på Instagram.

Appens ikon er også byttet ut med en versjon av Duo med tre øyne.

Duolingo har fortsatt aktiviteten på X (tidligere Twitter) og Threads, og YouTube-kontoen har kun fått oppdatert bio-teksten i tråd med de kryptiske meldingene på andre plattformer.

Powered by Labrador CMS