Disse Egon-kampanjene er nå felt i MFU.
Disse Egon-kampanjene er nå felt i MFU.

MFU kritiserer bruk av nisse i markedsføring på Facebook

Mener det er rettet mot barn

Publisert

Egon er felt to ganger i Matbransjens faglige utvalg (MFU) for markedsføring mot barn.

MFU mener Egon i Fredrikstad og Sarpsborg har brukt markedsføring som skal være rettet særlig mot barn.

I det ene tilfellet reagerer de på bruken av julenissen og i det andre tilfellet er det brannbamsen Bjørnis som er problemet.

Det var i julen 2022 at Egon Sarpsborg hadde en annonsekampanje gående på Facebook hvor de sa at hver søndag var nissen innom for å dele ut godsaker til barn og at de også hadde et juleverksted. 

Annonsen ble klaget inn av en forelder som så annonsen sammen med barna sine. Klager skriver at «Jeg som forelder reagerer på at man ikke blir spurt om det er greit at barn får godteri, og selv om man blir spurt så er det vanskelig å si nei, når de ser andre barn få det»

NHO Reiseliv svarte på vegner av Egon Sarpsborg og de peker på at annonsen er på Facebook og rettet mot et eldre publikum. 

MFU på sin side skriver at annonsen gir assosiasjoner til at utdelingen gjaldt produkter somer omfattet av MFUs produktliste.

Utvalget skriver i sin vurdering at fordi bildebruken er barnslig vil den vekke oppmerksomhet hos barn som blir eksponert for annonsen og peker på at julenissen har særlig apell blant mindre barn og dermed blir de felt.

Når det gjelder Egon Fredrikstad så er det bruken av bamsen Bjørnis utdeling av pizza til barn det blir reagert på, siden pizza ikke er sunt.

Også her har NHO Reiseliv svart på vegner av Egon og de peker på at Egon har et samarbeid med Bjørnis og at her ble det delt ut pizza i en barnehage i forbindelse med et arrangement hvor det var fokus på brannsikkerhet. 

Dette var noe de ville eksponere i sosiale medier. 

I sitt vedtak skriver MFU at i markedsføringskampanjen på Facebook og ved den aktuelle utdelingen i barnehagen er brannbamsen Bjørnis sentral, og som har særlig appell til barnehagebarn og mindre skolebarn. I Facebookkampanjen benyttes også barn i selve markedsføringen. 

Dermed mener MFU at Egon Fredrikstad har brutt MFUs retningslinjer. 

Powered by Labrador CMS