Eirik Øiestad, partner og daglig leder i Släger mener det var lett å drive butikk i 2022. .

Släger-sjefen: – 2022 var et enkelt år å drive byrå i

Släger-sjefen langer ut mot resten av bransjen. Selv fikk de rekordoverskudd. 

Publisert

– 2022 var et etterslepsår for bransjen der man skviste ut det siste av koronaoppdemmet aktivitet, Det var et år der alle byråer burde ha klart å drive lønnsomt.

Det sier Eirik Øiestad, daglig leder og partner i Släger til KOM24. 

Han kaller 2022 for et enkelt år å drive byrå i og det var kunstige tall, det vil vi se på 2023-tallene.

– Nådeløst

– I motsetning til tiden vi nå er inne som vi skille gode og dårlige drivere nådeløst, sier han.

Partnerne Henning Sverdrup og Øiestad kan selv se tilbake på et rekordår for byrået som ble etablert i 2006. 

2022 bød på en byråinntekt på 30,7 millioner kroner, av en omsetning på 46,9 millioner kroner, opp fra en byråomsetning på 24,1 millioner kroner året før.

Resultatet etter skatt endte på 5,4 millioner kroner mot 3,96 millioner kroner året før. Det til tross for at de mistet en stor kunde som Facebook etter at de i praksis la ned sin norske virksomhet i 2022. 

De mistet også Dyson som kunde. 

Øiestad mener det likevel passer dem bra og varsler en endring i strategi.

– Det vi rigger oss for

– Vi har fått inn særdeles spennende kunder som Norges Fotballforbund, Elton og ECIT. At internasjonale kunder forsvinner på grunn av kostnadskutt rår vi i liten grad over, det er beslutninger som er tatt langt unna våre prestasjoner. Vår virksomhet vil handle mindre om internasjonale kunder og mer om norske i tiden som kommer. Det er det vi rigger oss for, sier han.

Det betyr at de skal gå fra å jobbe mindre operativt for kundene og mer strategisk, selv om de fortsatt har kunder som Tinder og Netflix i porteføljen.

Mer strategisk jobbing er bare en av måtene Släger rigger seg for tidene som kommer. De varsler og en sterkere satsing på senior- og strategisk kompetanse.

– Det er ikke juniorer vi ser etter når vi skal ansatte. De er ikke lønnsomme før det er gått ett år. Da er de oppe på 0 og skal utvikle seg derfra og bli god. Det tar tid, sier han. 

Byrået med 20 årsverk har alt begynt å gjøre noe med det og de to siste ansettelsene er Camilla Shalchian-Tabrizi og Oddmund Vaagsholm med tilsammen 40 års erfaring fra ulike kommunikasjonsroller. 

Han sier han tror Släger har behov for det og er klar på at byrået har rygg til å bære den satsingen.

Øiestad kaller sitt eget byrå for veldrevet byrå som har kontroll på økonomien og har alltid vært opptatt å drive godt. 

– Ser vi på byråbransjen i stort er det ikke alle som er så opptatt av det og veksler mellom minus og pluss, hevder han.

Det tror han får konsekvenser når man går inn i tyngre tider som 2023 har vært for mange.

– Jeg aner ikke og bryr meg ikke hvordan det går med konkurrentene, men det er nok mange som lurer på hvem som er rigget for nye tider, sier han.

2022 var et knallår for flere byråer, men Øiestad innrømmer at han opplever markedet i 2023 som generelt avventende og at man må jobbe hardere for prosjektene. 

Det mener han er som det skal være. 

– Det er ikke krise hos oss. Det er tøffere enn det har vært, men det er en normalisering. I fjor klarte vi ikke å ta unna etterspørselen, nå må vi jobbe hardere for vinne prosjekter og nye kunder, sier han.

Han er klar på at han mener det er slik det skal være. Øiestad sier at det skal ikke være en bransje der man sitter og håver inn business. 

Han sier kundene skal oppleve at det er verdifullt å bruke byrå.

– Må jobbe hardere for å vise vår verdi.

– Den tilnærmingen vi har er at vi jobber på som at det er et mer krevende marked som krever mer av oss, krever mer dedikasjon i hverdagen og at det kommer til å være slik i overskuelig framtid, sier han. 

Det betyr at han og tror folk kommer til å sitte lenger i stillingene sine enn de har gjort til nå, noe som han tidligere har uttrykt sin frustrasjon over. 

– I denne bransjen har det vært mye stollek og korte horisonter, nå må de som skal bytte jobb har et mer langsiktig perspektiv. Det er og sunt, sier han.

Han kaller de tøffe tidene for en naturlig og sunn korrigering. 

– Det gjør at man må jobbe hardere for å vise vår verdi. Det kommer til å skille tydeligere på de gode og de dårligere, spår han. 

2023 er nå omtrent 2/3-dels ferdig og man kan se konturene av hvordan året ender økonomisk. Han er klar på at Släger ikke får et rekordår à la 2022.

– Det skulle bare mangle. Men vi har vært solid gjennom året her og skal utvikle oss og teamet vårt og bli mer verdifull partner for kunder som har litt andre behov. Den økonomiske situasjonen tilsier at kunder behov for de som kan endringskommunikasjon.

Powered by Labrador CMS