Deadlock (til høyre) er den norske karakteren i spillet Valorant. Breach er svensk, og nå skal de to møtes til duell i regi av PR-operatørene.

Norsk PR-byrå samarbeider med gigantisk spillselskap

PR-operatørene samarbeider med amerikanske Riot Games. Nå skal de avgjøre hvem som er best av Norge og Sverige i videospill.

Publisert

Riot Games står blant annet bak spillene League of Legends og Valorant. Sistnevnte spill skal nå brukes til å avgjøre hvem som er best av Norge og Sverige.

Fra torsdag til lørdag dennne uken kan den som vil melde seg til å representere Norge i den skandinaviske duellen. Idéen til stuntet var det PR-operatørene som kom med.

– I juni lanserte Riot Games en norsk agent i et av verdens største onlinespill, Valorant. Nå har vi jobbet med Riot i litt over ett år, og i forbindelse med lanseringen ba de oss om å tenke kreativt på hvordan vi kunne nå ut i Norden. Vi satt faktisk hele byrået i aksjon og hadde en kreativ dag der alle var med på å finne ideer rundt dette, sier kreativ leder i PR-operatørene, Eivind Hammer Myhre, til KOM24.

Måtte skrote en idé

I spillet Valorant finnes også en svensk karakter. Først hadde Myhre og PR-operatørene en idé som baserte seg på en TikTok-trend.

– Først var vi inne på å lage noe basert på TikTok-trenden rundt «vi kan kjøpe hele Sverige om vi vil». Men vi fant ut at vi nok var litt sent ute, og var usikre på selve uttaket rundt trenden. 

– Likevel ville vi gjøre noe med den broderlige rivaliseringen mellom Norge og Sverige, og da ble resultatet denne konkurransen, sier Myhre.

Stor interesse

Videre forteller Myhre om stor interesse fra spilleglade mennesker i både Norge og Sverige. Det hele foregår digitalt, før det blir en fysisk finale i både Stockholm og Oslo på lørdag.

– Det er et stort maskineri som har jobbet med dette, og vi forventer å ha mange spillere inne. Så langt har vi fått til akkurat det vi ville oppnå, med litt gnissing, men samtidig godt humør.

Som byrå lærer PR-operatørene mye av å jobbe med Riot Games.

– Man må jo sette seg inn i hvordan de fungerer rent organisatorisk, som vi gjør med alle kunder. De har en interesse av å være lokale, og det gjør at vi får mye spillerom. De ville ha noe spesielt fra Norge, og da gir hverken vi eller Riot seg, selv om den første idéen ikke er «spot on».

Powered by Labrador CMS