Erik Waatland skriver om omdømme.

KOMMENTAR

Hvordan bevare et godt omdømme til tross for at du svikter i nesten alle ledd? Se hva Elkjøp gjorde

«Min bestilling hos Elkjøp har vært preget av masse trøbbel, men fortsatt vil jeg anbefale selskapet. Hvorfor? Nøkkelen ligger i kommunikasjonen», skriver Erik Waatland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Jeg bestilte en PC hos Elkjøp tilbake i september og får beskjed om at varene ville være på plass i inneværende måned. Det skulle vise seg å være en sannhet med modifikasjoner - for å si det mildt.

Nå er vi i desember og varene er ennå ikke på plass. På toppen av det hele har jeg fått beskjed om at det vil tidligst komme i januar. Så kom kontrameldinga: Tidligst februar.

Bah.

Det endte med at jeg fikk en annen tilsvarende PC til en lavere pris, men etter to dager, så sa det stopp. Maskina er ødelagt. Da var det bare å smøre seg med tålmodighet.

I alt har jeg opplevd bestillingstrøbbel, feilinformasjon om varekapasitet, ødelagt vare og en haug med forsinkelser. Så hvorfor har jeg ikke hevet kjøpet - og sagt takk og farvel til Elkjøp for godt?

Nøkkelen ligger i kommunikasjonen.

Hele tiden har Elkjøp vært på tilbudssiden. En særdeles hyggelig og serviceinnstilt selger har ringt meg, sendt tekstmeldinger med oppdateringer, kommet hjem til meg med utstyr, gitt familien gratis gadgets som plaster på såret - og på toppen av det hele har en salgsleder gjort sitt for at fabrikken har fått opp farten.

Jeg skal innrømme at det har vært en frustrerende prosess. Hvor vanskelig kan det være å levere en vare man har kjøpt, liksom?

Men: Korona har påført logistikkleddet enorme utfordringer, fabrikker har permittert - og folk i leverandørleddet har helt sikkert ikke en optimal arbeidssituasjon i de delene av verden som er hardest rammet.

Det er enkelt å forstå at ting tar tid nå. Det har i alle fall Elkjøp forstått. De har prioritert å kontakte meg, vært ærlige, gitt meg tilbud om kompensasjon - og til og med vært innom et par ganger for å både hente og bringe en erstatnings-PC.

Det kommer kanskje til å ta et halvt år fra jeg trykket på bestillingsknappen, til jeg får varen. Og det er læringa til andre som kommuniserer: Kanskje har man sviktet i alle ledd, men tar man kunden på alvor ved å kommunisere, kompensere og informere godt, så går det bra likevel.

Jeg kommer i alle fall til å fortsette å anbefale Elkjøp.

Det er det ingen tvil om.

Powered by Labrador CMS