I denne kassen ligger det over en million kroner. Den som finner den ved hjelp av hintene i app-en får pengene. Det sier Horde-sjef Alf Gunnar Andersen til KOM24.
I denne kassen ligger det over en million kroner. Den som finner den ved hjelp av hintene i app-en får pengene. Det sier Horde-sjef Alf Gunnar Andersen til KOM24. – Internt har vi kallt ideen bat shit, sier han og ler.

Ellevilt markedsføringsstunt: Har gjemt en million kroner ute i skogen

Finneren blir vinneren.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har holdt på å kaste opp et par ganger i dag. Det er en berg og dalbane. Vi sitter og ser på strømmen og brekker oss hver gang vi hører en lyd, men det har bare vært fugler til nå.

Det sier Horde-sjef Alf Gunnar Andersen til KOM24.

De har tirsdag lansert et spektakulært markedsføringsprosjekt.

Appen som skal gjøre deg til sjef over egen økonomi har gjemt 1 078 218 kroner i skogen en plass i Norge.

Summen tilsvarer antall mennesker i Norge med rentebærende forbruksgjeld i Norge ved utgangen av september.

Andersen sier til KOM24 at de gjør dette for å bli enda mer kjent blant nordmenn.

– Vi gjør dette for å «breake out». Vi har god gjenkjennelse for å være et lite selskap, men vi vil løfte det til det neste nivået. Da må man tørre og gutse litt, sier han.

De la ut en TikTok i ettermiddag som fikk 100 000 visninger på kort tid. For å finne pengene må man ha Horde-appen og man må følge alle hintene som kommer der og man må åpne kassen uten å skade den.

– Det er flere som har ringt meg privat i dag for å finne ut noe. Det har vært en ganske vill respons, sier han.

Ideen til det ville stuntet oppsto som følge av at de i dag alt har noe de kaller for Horde Rewards, som belønner brukerne som tar gode økonomiske valg. 

Nå ville de gjøre noe annet enn å kaste vekk penger på Facebook og Google, som Andersen kaller det det.

– I stedet for å kaste pengene den veien på digital markedsføring, SEO og det tullet der, så vil vi gjøre noe annet med budsjettet vårt, sier han.

For som han peker på, søkeordene de bruker er noe av det dyreste som er og han mener de bare har småpenger å rutte med sammenlignet med konkurrentene. Derfor må de være mer kreative der de må utvikle teknologi, bruke podkast og prioritere annerledes med de midlene de har. 

Derfor dette stuntet. Som de ser for seg kan gå helt til november.

– Dette er flere måneders markedsføringsbudsjett for oss, så vi ønsker at det går en liten stund. Og om det blir vellykket så gjør vi heller dette igjen enn å bruke penger på Facebook og Google, sier han.

Planen er å komme med flere hint underveis, helt til noen finner kassen. 

– Det har alt vært noen hint for de som har sett på streamen. Etter hvert vil hintene bli tydeligere og til slutt vil vi bare si hvor den er, sier han. 

Men det viktigste for dem er uansett fokuset på sikkerhet, både for ansatte og deltakere. 

– Blir det for galt finner noe annet å gjøre med pengene. De skal uansett ikke tilbake til oss, sier han.

Powered by Labrador CMS