Advokat og partner i Advokatfirmaet Ræder AS, Vebjørn Søndersrød, forklarer hvilke endringer som må merkes fra 1. juli.

Dette slipper du å merke på retusjert reklame når den nye loven trer i kraft

Enkeltstående kviser som retusjeres er greit, men fjerner du mange, må du merke reklamen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(LATTER, OSLO): I 2021 vedtok Stortinget at det skal innføres en plikt til å merke retusjert reklame. Formålet med merkeplikten er at den skal bidra til å motvirke kroppspress ved å gjøre oppmerksom på at de idealiserte personene i reklamen er fikset på.

Markedsføringsloven § 2 andre ledd trer i kraft 1. juli 2022, og stiller nye krav om merking av retusjert reklame.

– Det betyr at annonsør, den som utformer reklame og andre som formidler reklame skal videre sørge for at reklamen der en kropps fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering, skal tydelig merkes, forklarer advokat og partner i Advokatfirmaet Ræder AS, Vebjørn Søndersrød til KOM24.

Ikke alle endringer må merkes

Han presenterte den juridiske oppdateringen på ANFO Lov og rett som ble avholdt torsdag.

– Dette gjelder hvor kroppen til personer i reklamen er endret eller retusjert ved bruk av for eksempel Photoshop, Snapchat eller Instagram.

– Men endrer man på hårfarge, hårfrisyre, øyenvipper eller lepper, behøver man ikke å merke, sier han.

Det samme gjelder for skjulte sår, blåmerker eller enkeltstående kviser.

– Men har man mange kviser som er retusjert bort, så skal dette alltid merkes.

Han forteller hvordan han tror det vil sanksjoneres i fremtiden.

Rent formelt er de nye reglene at du må merke reklame du har retusjert, hvor tilsynsmyndighetene er Forbrukertilsynet, og lovgrunnlaget er markedsføringsloven.

– Som gir Forbrukertilsynet anledning, hvis de mener det er riktig å ilegge overtredelsesgebyr, så kan de gjøre det. Men et annet spørsmål er om de mener det er riktig.

Kommer et standardisert merke

Søndersrød tror aktører som ignorerer de nye reglene i første omgang vil bli kontaktet av Forbrukertilsynet.

Dette er ett av forslagene til standarisert merking.

– Jeg vil tenke meg at Forbrukertilsynet i startfasen vil være mer opptatt av dialog med de som bryter loven uten å merke retusjert innhold., og opplyse om de nye reglene og at man må forholde seg til disse. Men hvis en aktør fortsetter å bryte loven tror jeg de vil være raskt på banen og kunne fatte vedtak og bot for fremtidige overtredelser, og kanskje til og med tilbake i tid.

Retusjert reklame skal fra 1. juli merkes med et standardisert merke. Høringsdatoen for forskriften er satt til 6. april, og så langt er det foreløpig tre utkast til standardisert merke for slik merking.

Utkast til merke.

Departementet legger opp til at merkeplikten skal tre i kraft fra 1. juli 2022.

Først etter høringsrunden vil departementet avgjøre hvilket merke som skal benyttes til å merke retusjert reklame.

Her kan du se de ulike forslagene eksemplifisert på ekte bilder.

– Sannsnyligvis blir alle forslagene eller noen av dem, vedtatt, skal jeg gjette tipper jeg på at alle forslagene blir vedtatt og at man kan velge hvilket av dem man bruker når reglene trer i kraft, og når man har retusjert bilder i reklamen sin. Merkene må trykkes i bildet som er retusjert, og retusjerer man i reklamefilm, ja så må merket fremgå oppe i hjørnet i reklamefilmen.

Departementet opplyser på sin hjemmeside at det skal etableres et nettsted som det standardiserte merket kan lastes ned fra for bruk.

Powered by Labrador CMS