Både Kontent og Max Social ønsker de nye og strengere reglene velkommen.

Dette sier norske influenserbyrå om merking av bilder

– Det har vært litt ville vesten.

Publisert Sist oppdatert

– Vi i Kontent støtter dette og vi vet at mange kunder faktisk ønsker mer naturlig bilder.

Det sier Stian Johansen, byråsjef i Kontent, til KOM24.

Første juli ble Markedsføringsloven endret og stiller nå krav om merking av retusjert reklame.

Spesielt viktig

Nå må all reklame der kroppens fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering merkes.

Flere norske fotografer har reagert knallhardt på de nye kravene og torsdag hadde Forbrukertilsynet et møte med norske fotografer hvor man ble enige om å gjøre noen lettelser på regelverket.

Men norske influenserbyråer ønsker de nye endringene i Markedsføringsloven velkommen.

– Denne regelen er spesielt viktig for at de unge ikke skal føle at man selv ikke er bra nok. Det hjelper med andre ord ikke å bli eksponert for masse retusjerte bilder på sosiale medier, sier Johansen.

Regelen ble innført fra første juli og Kontent informerte alle sine influensere om de nye reglene da de tok ferie. Men selv om Kontent ønsker den nye og strengere loven velkommen er de ikke helt fornøyde med selve merkingen av bildene, som er en standardisert logo som skal utgjøre minst sju prosent av bildestørrelsen.

– Når det gjelder selve merkingen så synes jeg personlig at denne er litt stor, men vi rette oss selvfølgelig etter dette, sier han.

Også i Max Social er de positive til de nye reglene.

– Mange av våre influensere har en stor påvirkningskraft, og vi ønsker å bidra til at våre profiler i Max Social fremstår som gode forbilder, sier Cecilie Sørum Eriksrud, daglig leder i Max Social.

Ville vesten

Hun sier de er positive til alt som kan bidra til å motvirke kroppspress blant barn og unge. Eriksrud sier det er nødvendig med en innstramming i lovverket.

– Det har tidligere vært litt ville vesten for hva en kan tillate seg ved hjelp av bilderedigering, og det er klart dette har en påvirkning på hva en tenker om eget utseende, sier hun.

Hun peker på at når en du ser opp til i sosiale medier for eksempel ser urealistisk slank ut i forhold til virkeligheten, skaper dette et feilaktig bilde.

– Og det påvirker mange til slanking, usunn trening også videre, sier hun.

Som norske fotografer mener Eriksrud at problematikken med hudtone oppleves som veldig uklar og er glad for torsdagens møte mellom fotografer og Forbrukertilsynet. Og hun har en klar forventning til Forbrukertilsynet framover:

– Jeg forventer at de lytter til bransjens tilbakemeldinger og justerer lovteksten fortløpende. Vi har et felles mål her, og det verste som kan skje er at alle merker alt. Da er vi jo like langt og en kan fortsette å retusjere som før.

Powered by Labrador CMS