Dette mener annonsørene om Mediebyråforeningens nye anbudsveileder
– Kompensasjon løser ikke byråenes frustrasjon.
Det nærmer seg ett år siden Mediebyråforeningen, ANFO og Kreativt Forum (KF) ble enige om å utarbeide felles retningslinjer for byråkonkurranser.
Mens ANFO og KF har vært klare lenge, offentliggjorde ikke Mediebyråforeningen sine egne anbefalinger før denne uken.
Nå er planene om felles retningslinjer foreløpig lagt på is.
ANFO-sjef, Jan Morten Drange, stiller seg nemlig ikke bak de nye anbefalingene, og sier til KOM24 at de kan oppfattes som både omfattende og overveldende for mange i bransjen.
Han påpeker at en nedskalering av veilederen kan være nødvendig for å sikre dens effektivitet.
Gir liten endring
Merethe Nyvold Johannessen, innkjøpsansvarlig i TINE, ser på Mediebyråforeningens veileder som et positivt initiativ som kan hjelpe de som skal gjennomføre en anbudsprosess.
Hun understreker at veilederen i stor grad er i tråd med TINES eksisterende retningslinjer og vil derfor ha begrenset innvirkning på deres nåværende praksis.
– TINE har en gjennomarbeidet og omfattende prosessbeskrivelse som gjelder for alle våre innkjøpsprosesser og anbudsprosesser. Denne prosessen sikrer at behovet er godt gjennomarbeidet på forhånd, og at beslutningskriterier som bærekraft, kvalitet og økonomiske betingelser er bestemt.
– Alle leverandører blir behandlet likt og får den samme informasjonen til samme tid, en skikkelig tilbakemelding – og at beslutning blir tatt på et saklig grunnlag.
Advarer mot kompensasjon
Johannesen leder i tillegg Forhandlingsutvalget i Landbruket, som forhandler store årsavtaler med mediehus og deres byråer, og hun vil også lede prosessen med å velge nytt mediebyrå for alle selskapene i Landbruket som har kjøpt disse tjenestene sammen i flere tiår.
Mediebyråforeningen anbefaler å kompensere deltakende byråer i en anbudsprosess.
Johannessen uttrykker imidlertid skepsis til dette tiltaket og støtter ANFO-sjefens synspunkter.
– Jeg vil si at jeg er usikker på om det er en liten kompensasjon som egentlig er løsningen på mange byråers frustrasjon over anbudsprosesser, sier hun.
– Jeg tror snarere hele bransjen er tjent med at man ber om nok til å ta gode beslutninger, ber om besvarelser som evner å skille byråene – samt at man ikke ber om mer enn nødvendig.
Er man en stor annonsør, tror Johannessen at byråene gjerne vil vise fram hva de kan som besvarelse på et case.
Er man derimot en svært begrenset annonsør, mener hun at det bør vurderes hvor mye man trenger for å ta en god beslutning.
Behov for tilpasninger
Christian Skaarud, leder for kundereise & media i Coop, gir uttrykk for en positiv holdning til veilederen. Han sier:
– Coop har et ønske om å opptre så ryddig som mulig i slike prosesser. Mye av dette er i tråd med våre interne retningslinjer og vi er positive til at det defineres en veileder som skaper effektive og forutsigbare prosesser.
Skaarud ser dette som et godt utgangspunkt for fremtidige anbud, men påpeker samtidig at det vil være behov for individuelle tilpasninger i hver prosess.
Kjell Olav Mandt Larsen, administrerende direktør i NorgesGruppen Konsernanskaffelser, deler også en positiv vurdering:
– Veilederen synes å være meget godt gjennomarbeidet med gode tips og råd – i alt fra forberedelser til valg og debrif av kandidater som ikke nådde opp.
Han påpeker at anbefalingene fra Mediebyråforeningen er i tråd med deres generelle anskaffelsesprosesser.
– Vi ser derfor heller ingen utfordringer i å se til veilederen dersom vår portefølje skulle konkurranseutsettes på et tidspunkt – heller tvert imot.
Forstår intensjonen
På den andre siden har noen annonsører ikke fått satt seg inn i det tettskrevede tisiders lange dokumentet.
Anders Krokan, pressesjef i Telenor, kommenterer:
– Vi har ikke rukket å sette oss grundig inn i veilederen enda, men vi forstår Mediebyråforeningens gode intensjoner, og skal se nærmere på dette.
Silje Ensrud, PR- og kommunikasjonssjef i Power, uttrykker også usikkerhet:
– Jeg har dessverre ikke nok innsikt til å besvare undersøkelsen, sier hun.