Erik Molland

Som journalist har det klødd i fingrene til Erik når bedrifter har klønet det til for seg selvNå skal han selv jobbe med å hjelpe bedrifter i knipe

Erik Molland sier det av og til har klødd i fingrene når han har intervjuet folk og bedrifter som har gjort det verre for seg selv. Nå skal han selv hjelpe bedrifter i krise.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– De siste ti årene er det mange bedrifter som har fått litt ekstra utfordringer med tøffe spørsmål fra TV 2 hjelper deg i forbindelse med saker der kunder har blitt dårlig behandlet. Da har jeg sett mange måter bedrifter håndterer det på. Av og til har det klødd litt i fingrene for å forsøke hjelpe noen. Jeg har tenkt hvorfor gjør dere ikke slik, hvorfor håndterer dere det på denne måten som vil generere enda flere spørsmål eller det vil se enda rarere ut måten dere har håndtert dette på?

Det sier Erik Molland til KOM24.

Blitt mer og mer nysgjerrig

Fredag ble det kjent at han fra høsten av melder overgang fra jobben som redaksjonssjef i TV 2 hjelper deg for å bli rådgiver i Gambit H+K.

Molland har erfaring som redaksjonsleder for TV 2 hjelper deg, debattleder i 1730 på P4, nyhetsleder i Dagsavisen, vaktsjef i TVNorge og journalist i NRK. Nå skal han hjelpe kundene med krise- og issuehåndtering, omdømmeutfordringer og strategiarbeid, samt medietrening og budskapsutvikling.

Molland sier at han med tiden har blitt mer og mer nysgjerrig på hvordan man jobber med å gi ulike bedrifter gode råd når de står oppe i ulike kriser.

– Jeg føler jeg har sett mye interessant oppgjennom. Det er spennende å prøve å bistå bedrifter til å håndtere dette enda bedre, sier han.

De siste årene har det vært en jevn strøm med journalister som forlater yrket sitt for å bli kommunikasjonsrådgivere. Molland peker på at bransjen har vært gjennom en stor omstilling og at det fører med seg mye press og at det nok forklarer hvorfor så mange forlater bransjen.

– For egen del er det et fritt valg jeg gjør nå og for jeg har lyst. Jeg føler meg ikke presset til å ta et valg. Jeg har ikke ønsket meg vekk fra mediebransjen, men har fått denne muligheten og ville prøve noe nytt, sier han.

Gamle kjente

Han sier de har hatt uformelle samtaler over tid.

– I de samtalene fant vi ut at her føltes det som om dette var noe som passet for begge parter, sier han.

Tidligere har han jobbet sammen med Johan Wilskow i 1730 på P4, som er fagleder krisekommunikasjon og medietrening i Gambit H+K. De har holdt kontakten siden. Molland har og tidligere vært gjest hos Gambit på ulike paneldebatter de har arrangert.

– Så når jeg skulle tenke på et byrå, var dette et byrå som jeg kjente til, sier han.

Han begynner ikke i den nye jobben før første september, i mellomtiden skal han bli ferdig med det han jobber med i TV 2. Han sier han kommer til å savne de gode folkene i TV 2 Hjelper deg.

– Det er en jobb jeg har trivdes godt i, det har vært mange spennende saker å jobbe med, men jeg forventer det blir vel så spennende det jeg går til. Det er mye spennende å ta tak i, og jeg skal forsøke å bidra sånn at kundene jeg skal jobbe med nå skal håndtere og forstå mediene bedre enn en del gjør, sier han.

Og selv om han har vært borti mange som har håndtert det å havne i medias søkelys dårlig, vil han og dra frem et godt eksempel på noen som har håndtert det på en god måte.

– Fra det siste halvåret vil jeg nevne Mester Grønn som et positivt eksempel. De tapte testen av roser til Valentiner dagen i TV 2 hjelper deg. De tok resultatet på alvor, men kommuniserte samtidig tydelig hvor lett det er å få igjen pengene om man er uheldig å får en dårlig bukett, sier han.

Molland peker på at mediehverdagen er blitt mer kompleks de siste årene. Det er mange flere aktører og mange bedrifter har sterkere press på seg, peker han på.

– Det må være ekte

– Kundene stiller stadig høyere krav til hva ulike selskaper skal levere, kvaliteten på varer og tjenester. Kundene kan lettere gi uttrykk for hva de syns, man må jobbe for å hele tiden ta varer på kunder og ha gode systemer så man plukker opp de problemer og konflikter som kan oppstå, sier han.

Han sier at det da er viktig at det er bedriftene som selv er avsender av det de ønsker å kommunisere ut.

– Så er oppgaven til rådgivere å hjelpe de på veien, veilede og gi de den kunnskapen de trenger for å gjøre det på en god måte. Det er viktig at det de kommuniserer ut er ekte og det er et budskap de står for som er ektefølt og ærlig. Man skal ikke pynte på ting eller bli gjennomskuet, sier han.

Powered by Labrador CMS