Daglig leder Therese Manus i Kommunikasjonsforeningen.
Daglig leder Therese Manus i Kommunikasjonsforeningen.

Skal utarbeide en ny nordisk bransjerapport: – Hvor er vi like og hvor skiller vi oss ut?

Til sommeren kommer det en helt egen rapport for den nordiske kommunikasjonsbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Årlig gjennomfører The European Communication Monitor en undersøkelse som tar for seg strategisk kommunikasjon. I år er første gang en helt egen nordisk rapport skal utarbeides. Det gjøres blant annet i samarbeid med The Nordic alliance for Communication and Management (#NORA) og Kommunikasjonsforeningen.

– Rapporten kan gi innblikk i hvordan man jobber i de ulike landene og hvordan vi står sammenlignet med kommunikasjonskollegaer i Norden, sier daglig leder Therese Manus i Kommunikasjonsforeningen.

Identifisere trender og utfordringer

ECM-undersøkelsen har blitt gjennomført helt siden 2005, men dette er første gangen Kommunikasjonsforeningen skal være med i kulissene. ECM undersøker personer som jobber i kommunikasjonsavdelinger og -byråer for å identifisere fremtidige trender og utfordringer for bransjen.

I år tar undersøkelsen for seg digitalisering og digital infrastruktur i kommunikasjon, videokonferanser og virtuelle arrangementer, samt fremtidige roller for kommunikasjonsutøvere og strategiske spørsmål i yrket. Til sammenligning tok fjorårets hovedrapport for seg etikk, kjønnsspørsmål, cybersikkerhet og kompetansegap.

#NORA tok kontakt med Kommunikasjonsforeningen med spørsmål om de trodde en egen nordisk rapport kunne være interessant for bransjen.

– Vi synes det var en spennende idé. Vi samarbeider allerede med de andre nordiske foreningene, og da vi tok kontakt med dem, var de enige i at vi skulle gjøre denne satsningen sammen, sier Manus.

Hun forteller at selv om ECM allerede har pågått i mange år, er det relativt få svar fra hvert land.

– Vi håper på en bedre responsrate slik at #NORA og ECM kan lage en representativ nordisk rapport. Det vil være interessant å få et innblikk i forskjellene - både i Norden som en egen enhet og i Europa. Hvor er vi like og hvor skiller vi oss ut?

– Mer relevante resultater

– Hva kan rapporten brukes til og hvorfor tenker du det er det viktig å kunne sammenligne seg med sine naboland?

– Forskning er alltid interessant. Rapporten kan gi innblikk i hvordan man jobber i de ulike landene og hvordan vi står sammenlignet med kommunikasjonskollegaer i Norden. Rapporten tar også for seg endringer og trender man ser for seg fremover, slik at man kan følge utviklingen av faget og få mer relevante resultater for oss her i Norge. Vi opplever at det er noe våre medlemmer er interessert i.

– Normalt sett sier denne undersøkelsen noe om kommunikasjonsyrket på et globalt plan, men vi har noen ting som kjennetegner det nordiske samfunnet blant annet høyt tillitsnivå, lave hierarkiske strukturer og det at man har kommet relativt langt i digitaliseringen allerede.

Hovedrapporten fra ECM blir vanligvis lansert på forsommeren, og Manus regner med at den nordiske rapporten vil komme på samme tid.

– Vi, sammen med #NORA, vil formidle resultatene gjennom et felles digitalt arrangement sammen med de andre nordiske foreningene, forteller Manus.

Powered by Labrador CMS