Even Ødegård jobber som digital rådgiver i Inevo.
Even Ødegård jobber som digital rådgiver i Inevo.

«Organisk sosiale medier vil nesten aldri gi rekkevidden en bedrift trenger for vekst»

«Jeg mener ikke at organiske sosiale medier er helt meningsløst, men man må virkelig tenke gjennom hva man ønsker å bruke det til», skriver Even Ødegård.

Publisert

Forrige uke deltok jeg på et populært webinar om hvordan bedrifter kan få mer organisk rekkevidde på sosiale medier. Her kunne jeg lære at grunnen til at den organiske rekkevidden ofte er lav er at man som bedrift ikke gjør en god nok jobb, fokusere på å forstå hva folk på internett bryr seg om, være tidlig ute med memes, tørre å ta et standpunkt, by på folka sine og selvfølgelig gi verdi.

Vel og bra det, men et spørsmål som ikke ble besvart er hvorvidt det å nå flere organisk er nyttig og verdt tiden.

Mange bedrifter jobber beinhardt for å skvise ut noen ekstra % med organisk rekkevidde når det de egentlig trenger er å snakke med betydelig flere enn hva som er realistisk organisk.

Den viktigste bidragsyteren når det kommer til vekst er økt penetrasjon. For å få det er du nødt til å få flere av de som ikke har kjøpt av deg før til å kjøpe fra deg. Derfor er det viktig å nå så mange som mulig i kategorien man er i.

Et viktig spørsmål blir da, kan et fokus på organiske sosiale medier hjelpe med det?

La oss ta Nille som et eksempel.

Nille har nylig lansert nettbutikk og selger varer som er av interesse for de aller fleste.

I Norge bor det ca 4.2 millioner mellom 16-79 år og rundt 80% av disse har handlet på nett minst en gang det siste året. Dette gir oss en potensiell målgruppe for nettbutikken på rundt 3.3 millioner, av disse er ca 2.8 millioner på Facebook.

Nille har en aktiv tilstedeværelse på Facebook og har klart å få 168.000 følgere - noe som er flere følgere enn mange andre i samme kategori. Hva som er gjennomsnittlig rekkevidde for en Facebook side varierer enormt fra kilde til kilde (alt fra 0.5% til opp mot 30%), men la oss anta at Nille har en organisk rekkevidde 15%, som mange vil si er bra.

Det vi da kan se er at Nille med en organisk Facebook post vil nå rundt 25.000 personer. Det er under 1% av alle de egentlig burde nå på Facebook.

Selv med verdens beste innhold som gir dem 100% organisk rekkevidde vil ikke Nille nå i nærheten av så mange personer de burde nå.

Hva så med personene man når?

Vi har allerede vært inne på at penetrasjon er nøkkelen til vekst og at det derfor er viktig å nå nye kunder eller kunder som handler sjeldnere. Er organiske poster et godt virkemiddel for det?

Nei, som regel ikke. De fleste som følger en bedrift på Facebook er allerede kunder og mange av dem er de mest aktive kundene.

Det kan selvfølgelig komme salg fra poster disse personene eksponeres for, men det er verdt å ha i bakhodet at mange av disse ville handlet uansett og at økningen i salg dette gir sannsynligvis ikke vil bidra stort til ytterligere vekst

Jeg mener ikke at organiske sosiale medier er helt meningsløst, men man må virkelig tenke gjennom hva man ønsker å bruke det til og om det faktisk er en taktikk for å oppnå den ønskede effekten. Det kan fungere bra for innsikt, bra for kundeservice og for noen bra for vekst. Men uten å forstå begrensningene kan det være et stort tid- og kostnadssluk.

Jerry Dakin sier det godt. Organiske sosiale medier er som å bygge en rakett og du vil tiltrekke deg en del fans som kommer for å se på raketten, men uten drivstoff (nok rekkevidde) vil raketten aldri ta deg ut i verdensrommet (målet). Drivstoffet koster penger og brukes opp, men heldigvis kan du bruke en godt bygget rakett om og om igjen.

Powered by Labrador CMS