Ikke overraskende, så var det sider fra offentlige helse- og sosialtjenester som hadde den beste rekkevidden i pandemiåret 2020.
Ikke overraskende, så var det sider fra offentlige helse- og sosialtjenester som hadde den beste rekkevidden i pandemiåret 2020.

Facebook gir fortsatt bra effekt for norske virksomheter

Kommunikasjonsbransjen har den tvilsomme æren å være de som deler minst innhold på Facebook.

Publisert

Det var fremgang for de største Facebook-sidene, og videoposter ble mer effektive i 2020. Det har blitt vanskeligere å nå ut til nye mennesker, men variasjonen mellom de ulike bransjene er stor.

Dette er noen av konklusjonene i rapporten Facebook-effekt 2020, en analyse av norske Facebook-sider. Det er Facebook-sider med over 10 000 følgere som hadde den største fremgangen i fjor, mens små sider opplevde at postene deres nådde færre mennesker. Ikke overraskende, så var det sider fra offentlige helse- og sosialtjenester som hadde den beste rekkevidden i pandemiåret 2020.

Den bransjen som skaper mest engasjement på Facebook er bank/finans viser Facebook-effekt 2020 rapporten.
Den bransjen som skaper mest engasjement på Facebook er bank/finans viser Facebook-effekt 2020 rapporten.

Det blir stadig vanskeligere å nå ut til nye mennesker på Facebook. Selv om norske Facebook-poster skapte mer engasjement i 2020, så var den virale spredningen av innholdet mindre enn året før. Det er ikke lenger nok å få mange likes på en post. Nå skal postene helst skape dialog og aktivt engasjement før det sprer seg utover sidens mest lojale følgere.

Den bransjen som skaper mest engasjement på Facebook er bank/finans, mens mediebransjen skaper minst engasjement. Det er 20 ganger mer sannsynlig at en bruker skal engasjere seg i en post fra bank/finansbransjen, enn en post fra mediebransjen.

Norske bedrifter deler i snitt en post hver annen dag på Facebook. Mediene er fortsatt den mest aktive bransjen med tre poster om dagen i gjennomsnitt. Variasjonen innen mediebransjen er imidlertid stor, og de ivrigste deler ti ganger så mye.

Kommunikasjonsbransjen har den tvilsomme æren å være de som deler minst innhold på Facebook. Kun én post per uke er fasit for bransjen som lever av å hjelpe andre virksomheter i sosiale medier.

Til tross for at videoposter når ut til flere mennesker enn noen annen posttype, er det bare en av syv poster som inneholder video.
Til tross for at videoposter når ut til flere mennesker enn noen annen posttype, er det bare en av syv poster som inneholder video.

For første gang på fem år går andelen video ned blant norske Facebook-sider. Til tross for at videoposter når ut til flere mennesker enn noen annen posttype, er det bare en av syv poster som inneholder video. I snitt vises disse postene til 70 prosent av det antallet mennesker som følger siden. Kirkesamfunn og religiøse organisasjoner gikk mot strømmen og delte mer video enn andre bransjer.

En form for video som har blitt mer populær på Facebook er live-sendinger. Norske Facebook-sider delte tre ganger så mange live-sendinger i 2020 som året før.

Over halvparten av postene som deles av norske Facebook-sider har til hensikt å drive trafikk til en nettside. 3,7 prosent av de som får opp en post med lenke i nyhetsstrømmen klikker på lenken. Det er en fremgang på 9 prosent fra året før.

Den langsiktige trenden er at effekten norske sider får av Facebook har vært ganske stabil de siste fem årene. Innholdet som postes når omtrent 30 prosent av de som følger siden, det blir stadig litt vanskeligere å nå nye mennesker gjennom viral spredning og 3-4 prosent av de som ser en post med lenke klikker på den.

Tallene er hentet fra rapporten Facebook-effekt 2020. Rapporten er basert på analyse av nesten 430 000 poster fra norske Facebook-sider i 2020. Hele rapporten kan lastes ned her.

  • For ordens skyld: Facebook-effekt 2020 er skrevet av undertegnede.
Powered by Labrador CMS