
Over 400 søkere til SoMe-jobb i Felleskjøpet
Felleskjøpet fikk langt flere søkere enn ventet. Nå får en ku, en kreativ annonse og en TV-reklame mye av æren.

«Er du rå på SoMøøøø?», spurte Felleskjøpet i jakten på ny leder for sosiale medier – illustrert med bilde av en ku.
Resultatet? Over 400 søkere.
– Da jeg fikk beskjed om hvor mange søkere vi hadde fått, smilte jeg bredt. Vi hadde ikke forventet det, sier konserndirektør for marked og kommunikasjon i Felleskjøpet, Line Hildonen Ramstad, til Romerikes Blad.
Stillingsutlysningen ble publisert i samme periode som Felleskjøpet lanserte en ny TV-reklame med budskapet «Felleskjøpet er for alle».
Se reklamefilmen nederst i saken.
– Der prøver vi å fortelle at Felleskjøpet ikke bare er for bonden, ved bruk av humor. Jeg tror at den kan ha bidratt. Vi har i hvert fall scoret høyest av alle reklamefilmer hittil i år på Reklamebørsen, og jeg tror vi har nådd mange unge som vi vanligvis ikke gjør, sier hun til lokalavisa.
Stillingen som SoMe-leder skal ha fagansvar for sosiale medier i konsernet og jobbe med både strategi og innholdsproduksjon på plattformer som TikTok, Instagram og Facebook.
Med over 400 søknader måtte Felleskjøpet tenke nytt i rekrutteringsprosessen, og har for første gang tatt i bruk kunstig intelligens for å vurdere kvalifikasjoner og komme seg gjennom alle søknader.
Nå er 21 kandidater valgt ut til å sende inn en egenprodusert reel og strategi. Deretter går 6–8 videre til intervju, før 2–3 finalekandidater vurderes i siste runde.
Felleskjøpet håper å ha den nye SoMe-lederen på plass innen utgangen av juni.