Markedsføringskampanjen fra Fast Candy på TikTok er i strid med MFUs retningslinjer.

Fast Candy felt av MFU

Markedsføringskampanjen på TikTok er i strid med MFUs retningslinjer.

Publisert

Fellelsen av markedsføringskampanjen til Fast Candy er blant annet basert på aktsomhetsreglen som gjelder for markedsføring mot ungdommer.

MFU:

MFU (Matbransjens Faglige Utvalg) eies av ANFO, NHO og VIRKE. Disse har ansvaret for at ordningen fungerer etter intensjonen.

Barn og ungdom er generelt mer sårbare for 1:1 markedsføring som skjer gjennom sosiale medier, og aktørene må derfor utvise særlig aktsomhet ved bruk av virkemidler som forsterker denne 1:1 effekten. Samt virkemidler som bidrar til å viske ut grensen mellom markedsføring og deltagelse på sosiale medier, skriver MFU i en pressemelding.

Flere av Fast Candys giveaway kampanjer er laget som en slags konkurranse der det oppfordres til, eller stilles krav om at deltakerne skal følge bedriften på TikTok, like videoen og tagge en venn.

Powered by Labrador CMS