Åse Wiker i en blomstereng.
Åse Wiker i en blomstereng.

SOMMERPRATEN:

Åse ser fram til late sommerdager i fjellet

Åse Wiker har bestemt å ta det helt med ro i sommer.

Publisert Sist oppdatert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Åse Wiker, prosjektleder, rådgiver og styreleder i Fete Typer, som svarer i Sommerpraten.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Sommeren min skal være lat har jeg bestemt meg for. Og lat klarer jeg best å være i fjellet. Mitt jordbærsted er hytta i Valdres. Der vet jeg hva som skal skje - hver dag. Akkurat det er det mye hvile i. Det beste er faktisk de endeløst lange kaffestundene om morgenen etter at jeg har tatt morgenbadet i bekken.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Det er så mange! Jeg har blitt en voksen dame og har derfor, syns jeg selv, fantastisk mange minner. Ti år som hotellvertinne i Jotunheimen har opplagt gitt meg minner for livet. Det beste og kanskje mest eksotiske er å våkne på hytta på toppen av Galdhøpiggen og se soloppgangen derfra, etter å ha festet hele natten der oppe med breførerne. Uforglemmelig!

– Favoritt-is gjennom tidene?

– For evig og alltid: Sol-is!

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden

– Jeg skulle selvsagt ha oppgitt navnene på alle de jeg jobber med i Fete typer. Men de vil jeg helst beholde alle sammen, så derfor er det veldig lett å nevne hun som sluttet hos oss i vår. Eli Marie Stavlund er en drivanes dyktig, kul, effektiv, smart og talentfull kommunikasjonsrådgiver. Nå jobber hun i Av og Til, og de er heldige som fikk henne. Hun er dedikert og vet hva hun driver med.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Det var vel det vanskeligste spørsmålet. Jeg hører på NRK og podcaster, jeg ser og strømmer filmer og serier. SoMe-kanalene bruker jeg heller ikke så mye tid på. De kampanjene jeg blir utsatt for der handler først og fremst om mat eller yoga. Så der har du meg. Umiddelbart husker jeg Finn-kampanjen. Kjenner meg igjen i situasjonene og så må jeg alltid le, og det er bra.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– De unge er jo ikke bare unge, så det å gi ett råd til dem høres ikke så klokt ut. Noen er selvsikre, noen er det ikke, noen er ambisiøse, noen er det ikke, noen er ekstroverte, andre er det ikke. Mitt beste råd ville være å søke jobb hos de flinkeste og de hyggeligste - og de som tilbyr gode arbeidsforhold. Første arbeidsstedet kan være avgjørende på ditt syn på både bransje og fag.

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Det må bli Farmen – fordi jeg tror jeg hadde vunnet. Og jeg har verken sett en hel episode, langt mindre fulgt med på en hel sesong. Jeg er super praktisk, jeg lærte av moren min at det ikke er farlig å bli sliten, jeg går lett inn i en slags mama-rolle og jeg er irriterende pragmatisk syns noen. Og strategi har jeg jobbet med i mange år.

Powered by Labrador CMS