Fim mener Pilotfrue brøt retningslinjene med denne reklamen.

Pilotfrue felt for innholdsmarkedsføring

Mener markedsføring medfører kroppspress.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Fim vurderer at influencermarkedsføringen av måltidserstatningen medfører kroppspress, det skriver Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) i en pressemelding.

Fim jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning hvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med Fims etablerte retningslinjer.

Skjermdump fra Facebook som viser reklamen Pilotfrue er felt for.

Fim har fått en klage på influencermarkedsføring fra Julianne Nygård alias Pilotfrue for måltidserstatningsproduktet Slim fra Protein.no. Bildet som er innklaget viser en gravid Julianne Nygård med en kopp Slim måltidserstatter som blikkfang. Hun snakker tekstlig om viktigheten av å opprettholde et variert kosthold og at måltidserstatter hjelper for å holde motivasjonen oppe under og etter graviditeten.

Hvilken motivasjon og for hva fremgår ikke av teksten. Totalt sett etterlates et inntrykk av at Slim måltidserstatter anbefales for gravide. Navnet på produktet viser etter Fims oppfatning at dette er et produkt for å holde seg slank. Fim vurderer at influencermarkedsføringen av måltidserstatningen medfører kroppspress, skriver de i en pressemelding, tirsdag ettermiddag.

Fim har også behandlet klage mot influencer Renate Eggen og hennes omtale av Herbalife Nutrition, men her har utvalget konkludert med at influencermarkedsføringen ikke er i strid med Fims regler. I sitt vedtak kommenterer Fim også at det ikke er slik at enhver omtale av slanking og sunn livsstil vil være egnet til å skape kroppspress.

Powered by Labrador CMS