Tonje Hisdal Johannessen håper å få bruke mye av det hun lærte i Flyktninghjelpen i sin nye jobb i Geelmuyden Kiese.

«Prosessnerden» Tonje går fra Flyktninghjelpen til Geelmuyden Kiese

– Hittil har ingen dager vært like, og det elsker jeg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Etter snart ti år i ulike roller innenfor humanitær sektor, var jeg klar for en stor endring! Jeg er en typisk planlegger som er opptatt av å ha kontroll, og ønsket å utfordre meg selv til å tørre å endre planen.

Det sier Tonje Hisdal Johannessen til KOM24.

Hun forlater nå Flyktninghjelpen for å bli rådgiver i Geelmuyden Kiese.

– Den perfekte muligheten

– GK ga meg den perfekte muligheten til å gjøre nettopp det. De har et læringsløfte som sier at de skal være det byrået i Skandinavia hvor man lærer mest om kommunikasjon og jeg ble nysgjerrig på om dette var noe de virkelig mente, og hvordan de sikrer det i praksis. I løpet av intervjuprosessen ble det tydelig at dette er et løfte de tar på alvor, og min første tid i GK er et ytterligere bevis på det. Jeg har blitt tatt varmt imot av et tverrfaglig arbeidsmiljø med ekspertise innen mange ulike felt og lærer noe nytt hver dag, sier hun.

Med unntak av ett år hvor hun jobbet for FNs høykommissær for flyktninger i Genève, har hun jobbet for Flyktninghjelpen i ulike roller siden 2014.

Det begynte med at hun jobbet frivillig for dem under studiene og som ferdig utdannet var planen å dra rett ut i felt, men sånn gikk det ikke.

– Jeg fikk i stedet jobb i samfunnsavdelingen deres, noe som sparket i gang et brennende engasjement for kommunikasjonsfaget og som førte til at karrieren min tok en helt ny vending, sier hun.

Utdannelsen hennes består av en bachelor i freds- og konfliktstudier fra Bjørknes Høyskole i Oslo og Stellenboch University i Sør-Afrika.

Johannessen sier det har vært givende og lærerikt å utvikle kommunikasjon for en organisasjon som er internasjonalt anerkjent for å være en pådriver for at makthavere skal respektere flyktningers rettigheter.

– Jeg føler meg også privilegert som har fått jobbe tett med generalsekretær Jan Egeland, han er uredd og tydelig i sin kommunikasjon og en engasjert og dedikert leder.

Tar med seg lærdom til GK

Hun forteller at en av de største utfordringene i jobben har vært å tilgjengeliggjøre og formidle komplekse budskap på en lettfattelig måte.

– For mange er flyktninger bare er et tall, og det har vært viktig å menneskeliggjøre flyktningkrisen og fortelle verden hvem menneskene bak de store tallene er. Å kunne fortelle og dokumentere behovene til folk på flukt har vært utfordrende, men avgjørende for å sikre nok penger til at folks grunnleggende behov blir dekket, sier hun.

De siste årene i Flyktninghjelpen har hun også jobbet med å få folk til å ønske og forstå at kommunikasjon er en sentral og viktig del av jobben organisasjonen gjør.

– På den måten har vi fått bedre tilgang til informasjon fra felt som mediene og donorene ønsker. Jeg håper å få jobbe på samme måte med kunder i GK, for til syvende og sist handler det om å skape oppslutning om jobben som gjøres og sikre at målgruppene er informert og engasjert i det som skjer, sier hun.

Som rådgiver jobber hun blant annet med prosjektledelse, innholdsproduksjon, PR og krisekommunikasjon for et bredt spekter av kunder.

– Hittil har ingen dager vært like, og det elsker jeg.

Hun beskriver seg selv som en prosessnerd som elsker å sørge for at små og store prosjekter går så effektivt og sømløst som mulig for alle involverte. Hun er og glad i å skrive og produsere innhold.

Liker hvordan GK utfordrer

– I GK får jeg muligheten til å drive med begge deler, i tillegg til at jeg får bruke min erfaring og kompetanse til å belyse og engasjere, og skape debatt og dialog sammen med kunder. Jeg liker hvordan GK er en utfordrer også i møte med kunder, og det er utrolig kult å se hvor gode resultater man får gjennom nettopp å utfordre tankesett, strategier og konsepter.

Å spå om fremtiden er vanskelig, men Johannessen tror man vil få et mye større informasjonsbehov i fremtiden og peker på at man må forholde seg til stadig flere kanaler døgnet rundt, det går raskere, det er blitt mer komplekst med for eksempel mer fragmenterte målgrupper, og medielandskapet er totalforandret.

– Jeg tror denne realiteten vil føre til en oppblomstring av kommunikasjonsbehov både nasjonalt og globalt som vil by på mange spennende utfordringer og oppgaver for bransjen de neste årene. Flere og flere virksomheter ser nytten av å investere i fleksible ressurser som byråer, fremfor å satse på at all kompetanse til enhver tid skal være statisk og noe man har in-house. Det gjør at vi må være innovative, levere kostnadseffektive tjenester og vise at vi ligger foran, sier hun.

Powered by Labrador CMS