Appen TikTok og Sophie Elise AS er nomert av Press til Årets «Gullbarbie».

Nominert til «best på å få ungdom til å føle seg verst»-pris

Dette er tiende året Press deler ut «Gullbarbie».

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Press, har i dag kunngjort hvem som er de nominerte til årets «Gullbarbie». Dette er tiende året organisasjonen deler ut prisen.

I følge organisasjonens nettsider går prisen til den medie- og reklameaktøren som bruker ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering for å selge deg noe.

På listen over årets nominerte finner vi klesmerket Brandy Melville, Sophie Elise AS og appen TikTok.

– Unødvendig

– Det kritikkverdig måten Sophie Elise AS tjener penger på. Store deler av inntektene er annonseinntekter, som kommer fra å anbefale produkter som skal gjøre følgerne til en bedre versjon av seg selv. Vi mener dette går på bekostning av barn og unge sin psykiske helse, sier Press-leder Lea Mariero til VG.

Til dette svarer Sophie Elise Isachsen, som står bak selskapet Sophie Elise AS, at «hun har slitt med komplekser nesten hele livet og at det siste hun vil er å påføre andre komplekser». Isachsen er ikke enig i at hun fyller kriteriene for å få prisen.

Om Sophie Elise AS skriver Press følgende:

«Sophie Elise AS har gjennom flere år produsert innhold til sosiale medier, og det siste året har ett av tre innlegg vært annonser, og halvparten av disse har spilt på unødvendig seksualisering og kropp. I tillegg tjener bedriften på TV-serie, litteratur og egne skjønnhetsprodukter, samt gjennom annonseinntekter. Ved hjelp av dette tjener Sophie Elise AS hvert år millioner på bekostning av barn og unges psykiske helse».

– Undertrykke

TikTok får kritikk fra organisasjonen fordi de har fjernet innhold basert på kroppsformer, funksjonsnedsettelse og LHBTIQ+ -innhold.

Om TikTok skriver Press følgende:

«TikTok har fjernet innhold fra forsiden basert på kroppsform som ikke følger idealet, funksjonsnedsettelser, og LHBTI+-innhold. TikTok bidrar på denne måten til å undertrykke det som går utenfor normen. Algoritmene fører til at det skapes ekkokammer for skadelig innhold, og TikTok tar verken ansvar for dette eller skadelige trender som har tatt av. Utover dette tillater appen reklame for apper og spill der målet er å endre utseendet og kropp».

Årets Gullbarbie deles ut 10.februar.

Powered by Labrador CMS