Digital markedsfører i Redsningsselskapet, Maja Ludvigsen håper flere lærer seg grunnleggende livredning i år

Slik skal Play hjelpe Rednings­selskapet å hindre drukningsulykker

Reklamebyrået Play vant oppdraget til Redningsselskapet. Sammen skal de hindre drukningsulykker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi kjente et stikk i hjertet når vi gikk gjennom ideen til videoene, og det var nettopp det vi ønsket oss. Det å sitte igjen med en følelse av at man virkelig trenger å lære seg mer om livredning, sier digital markedsfører i Redningsselskapet Maja Ludvigsen.

Videoene hun sikter til lages av reklamebyrået Play. Ludvigsen understreker at det er et viktig og alvorspreget budskap som byrået formidler på en god måte.

Play lager tre videoer som skal sette fokus på viktigheten av å kunne grunnleggende livrening.

Redningsselskapet og Norges Svømmeforbund er hovedsamarbeidspartnere i NRK-satsingen «Hele Norge svømmer», som gjennom sommeren retter søkelyset mot svømmeopplæring, livredning og drukningsforebygging.

Svømmer dårligst i Norden

Sommeren er høysesong for Redningsselskapet, og Ludvigsen forklarer at dette er årsaken til at videoene ikke kommer før i juni.

– Det passer bra å komme med dette budskapet når folk er i og ved sjøen og vannet. Vi håper vi kan inspirere folk til å øke egen kompetanse.

Ingrid (5) bidrar i Redningsselskapets nye kursvideoer

Selskapet får hjelp til å utvikle et digitalt introkurs i livredning. Kurset vil tilby spillopplevelser for å lære bort selvberging, livredning og førstehjelp.

– Årlig drukner mellom 90 og 100 personer i landet. Vi mener at de fleste drukningsulykker kan forebygges hvis folk har riktig kunnskap, gode holdninger og nødvendige ferdigheter. Mange vet ikke hva de skal gjøre for å hindre drukning, hvordan redde en som holder på å drukne og heller ikke hvordan redde seg selv.

Ludvigsen opplyser at Norge har den laveste prosentandelen svømmedyktige barn i Norden.

«Ingen skal drukne»

– Jo flere som kan grunnleggende livredning, desto bedre, sier Ludvigsen.

De jobber etter visjonen «Ingen skal drukne», og håper folk vil ta seg tid til kursvideoene som snart blir lagt ut på hjemmesiden.

– Filmene kommer i midten av juni, og vi poster med jevne mellomrom i løpet av sommeren.

Powered by Labrador CMS